Provincieraadslid Kurt Himpe roept op tot betere communicatie over milieuvignet in metropool Rijsel

Op 23 januari 2025, over deze onderwerpen: Financiën en begroting, Internationalisering

West-Vlaanderen - De gebrekkige communicatie over de invoering van het milieuvignet in de metropool Rijsel begin dit jaar blijft voor beroering zorgen. Provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) haalde tijdens de zitting van 23 januari een verslag van een mobiliteitsvergadering van de Eurometropool boven. Daaruit blijkt dat al in januari 2024 gevraagd werd om aandacht te besteden aan de communicatie met de buurregio’s bij de invoering van het vignet.

“De Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai is een samenwerkingsverband dat veel mogelijkheden biedt voor overleg. Ook over mobiliteit is er overleg en zo goed als net een jaar geleden kwam tijdens een vergadering ook de invoering van het milieuvignet aan bod. De deelnemers aan de vergadering vroegen zeer expliciet om aandacht te besteden aan de communicatie met de naburige regio’s, in het bijzonder met ons land en er was ook de vraag om zowel in het Nederlands als het Frans te communiceren”, stelt provincieraadslid Kurt Himpe. “Vanuit Franse zijde wordt gezegd dat de communicatie beperkt was, omdat het allemaal snel moest gaan. Maar uit het verslag van de werkgroep blijkt duidelijk dat een jaar geleden de maatregel al zeer concreet uitgewerkt was”, aldus Himpe die gedeputeerde Jean de Bethune opriep om de Franse partners uit de Eurometropool hierover aan te spreken.

“Vlaamse autobestuurders kregen al een proces-verbaal”

“Ik kreeg ook al meldingen dat begin deze week Vlaamse autobestuurders van de Franse politie een proces-verbaal kregen omdat ze geen vignet hadden. Van een gedoogperiode is dus zeker geen sprake”, zegt provincieraadslid Kurt Himpe. “Ook blijkt dat bij de online aanvraag van zo’n vignet men best zeer goed oplet. Op bepaalde websites kost het vignet geen 4,91 euro maar wel bijna 20 euro of zelfs nog veel meer.”

Milieu-observatorium

Het provincieraadslid uitte in 2023 al zijn bezorgdheid over de mogelijke uitbreiding van beperkende verkeersmaatregelen in de regio van Rijsel. “In 2021 wilde de toenmalige préfet, het hoofd van het departement Le Nord, omwille van de luchtkwaliteit een verbod invoeren op vrachtwagenverkeer van het noorden naar het zuiden”, verduidelijkt Himpe, die toen pleitte om de communicatielijnen met de Franse overheid open te houden. “Zo’n verbod zou een bedreiging zijn voor het economisch verkeer, want het verkeer vanuit West-Vlaanderen naar Rijsel afleiden via de verkeerswisselaar Aalbeke of via Doornik is zeker geen oplossing, want dat is al een knelpunt.”

Er was eerder sprake van de oprichting van een milieu-observatorium om de luchtkwaliteit in de grensstreek in real time te meten. Zo kan er ingegrepen worden als er een reëel probleem is en kunnen we vermijden dat er blijvende en nefaste beperkingen voor het economisch West-Vlaams verkeer zouden komen vanuit Frankrijk. “Maar het dossier voor het observatorium blijft maar aanslepen, ondanks de West-Vlaamse inspanningen”, betreurt provincieraadslid Kurt Himpe.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is