Provincie wil intekenen op initiatief van 'European Disability Card'

Op 27 oktober 2017, over deze onderwerpen: Domeinen en Groene Assen, Sport

West-Vlaanderen – De provincie West-Vlaanderen zal op vraag van N-VA intekenen op het initiatief om de “European Disability Card” in te voeren. Fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede) is opgetogen: “Mensen met een beperking zullen met deze kaart net hun beperking beter kunnen bewijzen.”

Op 19 oktober 2017 werd de European Disability Card officieel gelanceerd. Dit is een kaart waarmee iemand kan aantonen dat hij of zij erkend is als persoon met een beperking en op die manier dan bepaalde kortingen kan krijgen of voordelen kan genieten. Die voordelen zijn voorlopig beperkt tot de domeinen sport, vrije tijd en cultuur.

Fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede): “De provincie is weliswaar vanaf 1 januari 2018 niet meer bevoegd voor jeugd, sport en cultuur maar er zijn wel nog provinciale recreatiedomeinen, denken we maar aan De Gavers, Bulskampveld, Palingbeek,….. Daarnaast hebben we het provinciaal olympisch zwembad in Brugge en de Transfosite in Zwevegem die bij de provincie blijven. We verwachten dat naast de provincie ook deze privé-uitbaters zullen instappen.”

Het is niet de bedoeling van de kaart om bijkomende voordelen te creëren, wel om het voor personen met een beperking makkelijker te maken hun handicap te bewijzen. Daarom is het ook belangrijk dat zoveel mogelijk instellingen die actief zijn in de domeinen sport, vrije tijd en cultuur, die kaart erkennen. Daarvoor kan men zich aanmelden op de website van de FOD Sociale zekerheid.

“We hopen dan ook dat er meer instellingen deze kaart erkennen. Hoe meer publiciteit aan dit initiatief verleend wordt, hoe meer mensen met een beperking hiervan gebruik kunnen maken. We vragen tenslotte dat de provincie ook meer promotie zal voeren hier voor”, besluit fractievoorzitter Kristof Pillaert.