Provincie overweegt meer evenementen op de West-Vlaamse provinciedomeinen

Op 10 mei 2019, over deze onderwerpen: Domeinen en Groene Assen, Toerisme

West-Vlaanderen - N-VA wil de 20 West-Vlaamse provinciedomeinen in de toekomst meer benutten. Provincieraadslid Isabelle Vandenbrande uit Beernem: “Beleving zorgt voor verbondenheid, we willen graag mee zorgen voor een vakantiegevoel in eigen streek.” Het provinciebestuur overweegt om op basis van concrete voorstellen actie te ondernemen.

Provincieraadslid Isabelle Vandenbrande heeft op de laatste provincieraad er voor gepleit dat er meer (private) evenementen en activiteiten worden voorzien op de provinciale domeinen: “Wij pleiten voor de mogelijkheid tot samenwerking met lokale besturen, private initiatieven mits goede afspraken, eventueel in samenspraak of combinatie met acties van Westtoer.”

Concreet denkt N-VA aan de mogelijkheid tot het geven van kookworkshops met chef-koks van het Lekkere Westen, waarbij er samen genoten wordt aan lange tafels. “Zo plaats je de streekproducten in de kijker en het gastronomisch talent van onze provincie.”

Er kunnen ook themafietstochten georganiseerd worden met een historisch banket of Breugelmaaltijd. Raadslid Vandenbrande: “Storytelling op regionaal vlak heeft een toeristische meerwaarde. Mensen houden van verhalen en de geschiedenis van een streek. Bv. de geschiedenis van Beernem, de bossen van Vlaanderen. Dit zou ideaal zijn om te realiseren op provinciedomein Lippensgoed-Bulskampveld.”

Daarnaast kunnen er jaarlijkse parkconcerten georganiseerd worden, afwisselend op een ander provinciedomein. En tenslotte, kan er eens een nationaal evenement zoals de Warmste week van Studio Brussel eens plaatsvinden op een West-Vlaams provinciedomein?

Beleving zorgt voor verbondenheid, we willen graag mee zorgen voor een vakantiegevoel in eigen streek. Het provinciebestuur overweegt om op basis van concrete voorstellen actie te ondernemen. We kijken uit naar de eerste realisaties,” besluit raadslid Vandenbrande.