Oppositieraadslid Wim Aernoudt verkozen tot voorzitter regiocommissie Noord-West-Vlaanderen

Op 14 maart 2022, over deze onderwerpen: Gebiedsgerichte werking

West-Vlaanderen / Brugge / Oostende – Binnen de werking van het politieke bestuur van de provincie werden pas nu, halfweg de legislatuur, de regiocommissies opgericht. In de regiocommissie wordt door leden van de provincieraad en de administratie dieper ingegaan op specifieke dossiers van de betrokken regio’s. In de regio Noord-West-Vlaanderen die de 2 centrumsteden Brugge en Oostende en omringende gemeenten omvat, is die opstart in verschillende opzichten opmerkelijk.

De provincie deelde West-Vlaanderen daarbij op in 4 regio’s. Noord-West-Vlaanderen, Midden-West-Vlaanderen (regio Roeselare), Zuid-West-Vlaanderen (regio Kortrijk) en de Westhoek. In elk van die 4 commissies hebben alleen de provincieraadsleden uit die regio stemrecht. De leden van de regiocommissie Noord-West-Vlaanderen verkozen oppositieraadslid Wim Aernoudt (N-VA) tot voorzitter.

Het voorstel van de deputatie om een raadslid uit de meerderheid aan te stellen werd bij geheime stemming in de regiocommissie verworpen. In tegenstelling tot het Vlaamse bestuursniveau krijgt de oppositie in principe nooit de mogelijkheid om een commissie te leiden. Het is daarom zeer opmerkelijk dat een raadslid van de oppositie het haalt van de kandidaat van de deputatie.

Provincieraadslid Wim Aernoudt uit Gistel: “Ik wil de collega’s van harte danken voor het in mij gestelde vertrouwen. Ik kijk bijzonder uit naar een boeiende en vruchtbare samenwerking met alle leden van de commissie en met de provinciale administratie.”

Opmerkelijk is ook dat de provincie in deze commissie niet de Vlaamse regiovorming volgt. Op Vlaams niveau is de provinciale regio Noord-West-Vlaanderen opgedeeld in een regio Brugge en een regio Oostende.

Raadslid Wim Aernoudt besluit: “Het is een verstandige keuze van de provincie om die verdere opdeling niet te volgen. Bij de Vlaamse regiovorming werd op voorstel van het kabinet Somers rond Oostende een miniregio gevormd van maar 7 steden en gemeenten. De Vlaamse regiovorming is er om de intergemeentelijke samenwerkingen te stroomlijnen. Gemeenten moeten hun intercommunales binnen deze regio vormen. De miniregio van Oostende kan op termijn een hinderpaal worden voor de soms gewenste schaalvergroting van de intercommunales.“

De agenda van commissie Noord-West-Vlaanderen van 10/03/2022 kunt u hieronder of rechts raadplegen.

De vergaderingen van de regiocommissie Noord-West-Vlaanderen vinden plaatsen in het streekhuis Noord-West-Vlaanderen, namelijk Kasteel Tillegem, Tillegemstraat 81 te 8200 Sint-Michiels.