NMBS geeft geen gegevens meer vrij over reizigersaantallen per station

Op 28 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

West-Vlaanderen - Het Directiecomité van de NMBS heeft beslist om geen cijfers van reizigersaantallen per station meer te communiceren. Dat blijkt uit een antwoord dat provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) ontving van de persdienst van de NMBS.

“Uit communicatie van de NMBS deze week bleek dat het aantal treinreizigers in de eerste jaarhelft globaal gestegen is met 4,3 procent. Dat is zeer positief nieuws, maar specifieke informatie over een plaatselijk NMBS-station is dus nu niet meer beschikbaar”, betreurt Himpe, die ook mobiliteitsschepen is in Izegem.

“In de eerste plaats is het uiteraard handig om te weten in welke mate gebruik gemaakt wordt van het openbaar vervoer in de eigen stad of gemeente”, zegt Himpe. “Het biedt immers ook mogelijkheden om de trends te volgen, zowel op het vlak van woon-werkverplaatsingen, door de schoolgaande jeugd als op het toeristische vlak.”

“Eén van de grote troeven voor ons nieuwe museumsite Eperon d’Or is de nabijheid van het station. Ik verneem trouwens ook van de logiesaanbieders in Izegem dat ze vaak mensen over de vloer krijgen die met de trein naar Izegem kwamen.”

Nieuw online communicatieplatform

De NMBS biedt ook een nieuw online communicatieplatform aan scholen, steden en gemeenten aan om op maat te communiceren over de bereikbaarheid per trein van de school of de gemeente. “We willen daar zeer graag gebruik van maken, maar naderhand zouden we ook willen evalueren of dit een effect heeft en zonder reizigersaantallen per station is dit natuurlijk moeilijk”, besluit de mobiliteitsschepen.