N-VA vraagt volwaardige doortrekking fietspad tot in Kanegem

Op 24 maart 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

West-Vlaanderen / Tielt – Het provinciebestuur trekt 418.646 euro uit voor de eerste fase van de aanleg van een gescheiden fietspad in de Kanegemstraat, langs de uitbreiding van industriezone Noord tot aan het kruispunt met de Boekboomstraat. “Een heel goede zaak”, aldus provincieraadslid Johan De Poorter en Tielts gemeenteraadslid Henk Mauws, “het betreft hier een klein stuk dat wordt aangelegd naar aanleiding van de uitbreiding van de industriezone Noord. Een volwaardig fietspad tot in Kanegem zou natuurlijk nog veel beter zijn.”

In januari zette de gemeenteraad van Tielt het licht op groen voor een gevoelige uitbreiding van Industriezone Noord door de WVI. Daarbij werd toen ook al verwezen naar het langverwachte veilige fietspad langs de Kanegemstraat, waardoor fietsers helemaal van de industriezone tot aan de ring zullen kunnen rijden. Voor de aanleg daarvan diende de stad een fietsfondsdossier in. Donderdag gaat de provincieraad het licht op groen zetten voor de aanbesteding van de werken. Voor de eerste fase wordt 418.646 euro uitgetrokken. Er worden enkelrichtingsfietspaden voorzien van 2 meter breed in asfalt. Tussen rijweg en fietspad leggen we een haagstrook van 1,30 meter aan, er komt ook een bushalte en richting Kanegem wordt er een verkeerspoort gerealiseerd.

“In een tweede fase zal er dan ook een fietspad tussen de Galgenveldstraat en ITC Balta komen. Stad Tielt moet nog een stuk grond onteigenen. Wij vragen echter dat het fietspad in een latere fase volledig wordt doorgetrokken tot in Kanegem zelf. Wat nu aangelegd wordt, is maar een fractie van het volledige traject naar Kanegem. De doortrekking zou veel meer comfort en veiligheid bieden. Het is ook logisch. Briek Schotte, onze Flandrien en afkomstig van Kanegem zou dit volledig beamen”, besluiten provincieraadslid Johan De Poorter en Tielts gemeenteraadslid Henk Mauws.