N-VA vraagt blijvende ondersteuning voor West-Vlaamse bedrijven die exporteren naar UK

Op 22 december 2023, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

West-Vlaanderen / Kortrijk -  Het project Conquer van de POM West-Vlaanderen dat liep van juni 2020 tot december 2023 is afgelopen. “Het resultaat van het project is overwegend positief. De investeringen zijn goed voor 634 bijkomende West-Vlaamse jobs. We vragen echter blijvende steun vanuit de provincie West-Vlaanderen voor West-Vlaamse bedrijven die exporteren”, aldus provincieraadslid Isabelle Vandenbrande uit Beernem die de resultaten vernam op de provincieraad.

Conquer moest een krachtdadig antwoord bieden om de gevolgen van de Brexit op te vangen en nieuwe handelsrelaties met het Verenigd Koninkrijk in goede banen te leiden. “Het project werd opgestart om de Brexit zo soepel mogelijk te laten verlopen voor onze West-Vlaamse ondernemers die exporteren naar het Verenigd Koninkrijk. Het gaat over 3 miljard euro, goed voor 16,6 % van de West Vlaamse export. Het Vlaamse aandeel export naar het Verenigd Koninkrijk ligt met 6,2% een stuk lager dan de 16,6% West-Vlaamse export”, aldus raadslid Vandenbrande. “Zeker als je weet dat de Belgische export van goederen naar het Verenigd Koninkrijk gedaald is tussen 2018 en 2021 gedaald is met 13 procent.”

Twee pijlers: afzetmarkten en aantrekken investeerders

Het project steunde op twee grote actielijnen: Het diende om West-Vlaamse ondernemers internationaal op weg te helpen na de Brexit, onder meer door middel van nieuwe afzetmarkten te vinden zoals bijvoorbeeld in Canada, de Verenigde Staten en Zwitserland. En ten tweede, het diende om buitenlandse investeerders aan te trekken om te investeren in West-Vlaanderen. Conquer gaf KMO’s informatie over financiering, relevante opleidingen en stond klaar met tips en advies.

“In totaal waren er 1.007 West-Vlaamse en 230 buitenlandse bedrijven betrokken bij Conquer. Er werden 25 investeringsinitiatieven en 25 acties tot het promoten van onze bedrijven in het buitenland op poten gezet. Die investeringen waren goed voor 634 bijkomende jobs. Aan de seminaries om nieuwe handelsrelaties aan te knopen namen 1.600 mensen deel en er vonden maar liefst 350 bedrijfsbezoeken plaats in onze provincie, met als doel om investeerders aan te trekken. We kunnen besluiten dat het project Conquer haar vruchten heeft afgeworpen. We vragen echter blijvende steun vanuit de provincie West-Vlaanderen voor West-Vlaamse bedrijven die exporteren”, besluit provincieraadslid Isabelle Vandenbrande.