N-VA schenkt presentiegeld weg aan Nederlandstalige basisschool De Taalkoffer in Komen

Op 8 februari 2018, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Nederlands in de Rand, Onderwijs

West-Vlaanderen / Komen - De jaarlijkse “rede van de gouverneur” is nog steeds losgekoppeld van de provincieraad en op een andere dag georganiseerd. Gevolg: dit geldt als een afzonderlijke vergadering van de raad en levert een afzonderlijke presentie- (en verplaatsing)vergoeding op. Nochtans wordt enkel verwacht om zo een anderhalf uur naar de rede te luisteren en wordt achteraf een maaltijd aangeboden. Daarom schenkt de provinciale N-VA-fractie opnieuw hun presentiegeld weg. Dit jaar is dit aan de Vlaamse basisschool De Taalkoffer in Komen.

Fractievoorzitter Kristof Pillaert (N-VA) uit Hooglede betreurt de regeling van de “rede van de gouverneur” die een meeruitgave voor de provincie van ongeveer 12.500 euro betekent: “Zoals ieder jaar nemen we dan ook het initiatief om de presentiegelden van de aanwezige provincieraadsleden uit onze fractie weg te schenken aan een goed doel. De fractie van N-VA telt 19 leden. Het presentiegeld van de aanwezige provincieraadsleden wordt dit jaar verdeeld aan 2 goede doelen. Eén van die goede doelen is de Nederlandstalige basisschool De Taalkoffier in Komen. Zij ontvangen 600 euro.”

Provincieraadslid Peter Herman uit Kortrijk: “Deze Vlaamse school bestaat sinds september 1980 en biedt uitsluitend Nederlandstalig onderwijs aan in de faciliteitengemeente Komen-Waasten. Ze levert dus belangrijk werk in kader van de taalstrijd. Met de subsidies die uit Vlaanderen komen worden de weddes van de leerkrachten van de school betaald. Deze school rekent op giften om de werking van de school verder te ondersteunen. De jeugd is onze toekomst en dus ook van de Nederlandse taal en cultuur in Komen en omstreken.”

De vrienden van de Basisschool De Taalkoffer stelden hun werking voor en namen symbolisch een cheque in ontvangst. Zie hieronder het fotoalbum van de voorstelling en de plechtige overhandiging.

Op de foto herken je provincieraadsleden Marleen De Mulder (Oostkamp), Peter Herman (Kortrijk) en Johan Rollez (Zwevegem).