N-VA blijft zich verzetten tegen verhoging West-Vlaamse bedrijfsbelasting

Op 22 november 2018, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Financiën en begroting

West-Vlaanderen – N-VA heeft zich in de provincieraad opnieuw principieel verzet tegen de verhoging van de West-Vlaamse bedrijfsbelasting. N-VA wil bij monde van provincieraadslid Rik Buyse (Wielsbeke) dat het volgend provinciebestuur een correcte indexatie toepast, toegepast op de consumenteprijsindex en geen omfloerste belastingverhoging toepast.

Provincieraadslid Rik Buyse steekt van wal: “De provinciebelasting voor bedrijven tot 1000m² wordt zogezegd geïndexeerd en stijgt van 105 euro naar 107 euro in 2019. In 2014 was dit  nog 101 euro. Merkwaardig is dat bedrijven groter dan 1000m² niet geïndexeerd worden. Voor ons toont dit aan dat dit geen indexering is, maar een omfloerste belastingverhoging!”

“De provinciebelasting op bedrijven vertoont niet alleen in het  basistarief een stijging, maar vooral in absoluut bedrag. We merken trouwens op dat het de belofte was van het huidig provinciebestuur om geen belastingverhoging toe te passen tijdens deze legislatuur.”

Provincieraadslid Rik Buyse: ”De cijfers spreken voor zichzelf. In 2015 werd er een absoluut bedrag van 18.200.000 euro gebudgetteerd als provinciebelasting op bedrijven. Vandaag wordt het budget voor 2019 goedgekeurd, goed voor een inkomst uit diezelfde belasting van 20.850.000 euro. Dit betekent een verhoging van zo maar even 2.650.000 euro of een stijging van net geen 15% in 4 jaar tijd.”

De inflatiecijfers (1) voor België zijn bekend : voor 2016 2,03% ; voor 2017 2,13% ; voor 2018 1,95 % en volgens experts wordt een inflatie van 1,90% verwacht voor 2019.

Provincieraadslid Rik Buyse besluit: “Indien we deze cijfers cumuleren, komen wij op een stijging van 8,5% terwijl de inkomsten uit deze specifieke belasting met bijna 15% stijgen in absolute cijfers. We vragen dat in de toekomst een correcte indexering wordt toegepast op de bedrijfsbelasting door de nieuwe bestuursploeg zodat het provinciebestuur nu eens werkelijk zijn bedrijfsvriendelijk karakter en haar ondersteuning voor zelfstandigen in daden toont.”

(1): bron: https://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/belgie/historische-inflatie/cpi-inflatie-belgie-2018.aspx