Monumentenwacht West-Vlaanderen staat voor nieuwe uitdagingen

Op 8 november 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Efficiënte overheid, Financiën en begroting, Onroerend Erfgoed

“Tariefverhoging voor de leden in de toekomst is nodig”

West-Vlaanderen / Brugge / Roeselare - Dit jaar bestaat Monumentenwacht (West-)Vlaanderen 25 jaar en als grondgebonden materie blijft ze tot nader orde verbonden aan de provincies. Als lid van de raad van bestuur geeft provincieraadslid Mieke Van Hootegem uit Roeselare haar visie op de werking er van: “Het optrekken van het uurtarief voor inspectie maar ook voor rapportage moet hoger in de toekomst om Monumentenwacht levensvatbaar te houden.”

Monumentenwacht werd in 1991 in Vlaanderen opgericht met als doel het onderhoud van waardevol historisch erfgoed te stimuleren. Een belangrijke stap voor onze provincie werd reeds genomen in 2014 met de transitie van een vzw naar een Autonoom Provinciebedrijf (APB). Provincieraadslid Mieke Van Hootegem: “Door deze oprichting wenst Monumentenwacht West-Vlaanderen niet alleen een sterkere externe communicatie te voeren maar tevens door de uitbreiding van haar kernopdracht wil ze zich ook duidelijker profileren in West-Vlaanderen. Opmerkelijk in het geraamde budget voor 2017 is een forse stijging van ongeveer 30 % ten opzichte van vorig jaar. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de extra loonkost voor de aanwerving van 2 nieuw wachters. Monumentenwacht West-Vlaanderen breidt uit van 8 naar 10 werknemers.”

N-VA is reeds lange tijd vragende partij om meer wachters aan te trekken, de laatste aanwerving dateerde reeds van 1998. Sindsdien zijn het aantal aangesloten leden meer dan verdubbeld.

“Het gevolg hiervan is dat de wachttijden te lang waren om herhalingsinspecties te kunnen uitvoeren. Bovendien is het huidig personeelsbestand verouderd. Om de continuïteit te kunnen blijven waarborgen is er nood aan verjonging,” gaat provincieraadslid Mieke Van Hootegem verder.

Meer uitgaven veronderstelt uiteraard op zijn minst evenredige inkomsten. Dit betekent dan ook de noodzaak van de herziening van een nieuwe tarievenstructuur. Het uurtarief voor inspecties wordt voorzichtig opgetrokken maar de lidgelden (gemiddeld 40 euro per erfgoedobject) blijven ongewijzigd. Mede door het stijgend groeipad van het aantal leden zou dit na simulatie een meeropbrengst kunnen opleveren in vergelijking met de oude tariefstructuur. De groep Monumentenwacht bestaat uit vijf provinciale afdelingen en één koepelorganisatie: “De verschillende denkpistes en discussies tussen de 5 provincies hebben uiteindelijk geleid tot een eenvormig tariefplan."

Provincieraadslid Mieke Van Hootegem maakt hierbij een kanttekening: Deze bescheiden tariefverhoging ligt eerder aan de lage kant en dit moeten blijvend geëvalueerd worden. Monumentenwacht West-Vlaanderen kan niet enkel en alleen afhankelijk zijn van de dotatie van de provincie om het budget op peil te houden.”

“Naast de kernopdracht van Monumentenwacht West-Vlaanderen staan er veel nieuwe uitdagingen te wachten. Intern wordt er onder andere een volledig nieuwe software geïmplementeerd om de rapportage van de inspecties overzichtelijker te maken. Extern wordt er nagedacht over een complementair provinciaal beleid inzake onroerend erfgoed (aanvullend aan het nieuwe Vlaamse erfgoeddecreet) maar eveneens kunnen aanslepende restauratieprojecten en de herbestemming van de kerken onder de loep worden genomen."

Als lid van de Raad van bestuur is Mieke Van Hootegem ervan overtuigd dat Monumentenwacht West-Vlaanderen waardevol werk levert voor het behoud en onderhoud van ons erfgoed in onze provincie.

Foto: 2 West-Vlaamse wachters van Monumentenwacht aan het werk bij een plaatsbezoek van de raad van bestuur aan de Sint George kerk te Ieper.