Minder cruiseschepen in Oostende

Op 23 december 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

OOSTENDE - In 2016 meerden slechts 13 cruiseschepen aan in Oostende. Een sterke daling in vergelijking met vorige jaren en dat terwijl de cruisetrafiek in Zeebrugge exponentieel stijgt. Dat zegt N-VA'er Wim Aernoudt. “De N-VA heeft de audit van onze haven niet goed gelezen”, zegt burgemeester en Havenvoorzitter Johan Vande Lanotte. “We weten dat onze cruisetrafiek zal dalen omdat onze haven maar toegankelijk is voor schepen tot 180 m.”

Wim Aernoudt, N-VA-provincieraadslid uit Gistel, stelde vragen over de cruisetrafiek aan Franky De Block, gedeputeerde voor Toerisme. Met 13 schepen in 2016 valt de cruisetrafiek in de haven van Oostende terug op het niveau van 2012. “De stijging in de jaren ertussen bleek niet duurzaam. Jaar na jaar werden optimistische projecties gedaan tot ongeveer 25 cruises per jaar. In realiteit meerden nooit meer dan 20 schepen aan. In 2015 was dat nog 19. Er is voor 2017 geen beterschap in zicht”, zegt Wim Aernoudt.

“Het contrast met de haven van Zeebrugge kan nauwelijks groter zijn”, vindt Wim Aernoudt. “Daar groeide het aantal cruises de laatste jaren spectaculair.” In 2012 was dat nog minder dan 100, in 2015 was dat 111, in 2016 meerden 150 cruises aan. In 2017 worden 170 cruises verwacht. Provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) maakte deze cijfers bekend over het cruiseschiptoerisme in Zeebrugge.

“Het wordt een beetje pijnlijk als je leest in de opeenvolgende jaarverslagen van de haven van Oostende dat er samen met Zeebrugge publiciteit wordt gemaakt voor de toeristische troeven van West-Vlaanderen. De inspanningen om cruises aan te trekken zijn gezamenlijk, maar alleen Zeebrugge plukt de vruchten”, aldus Wim Aernoudt. “Op mijn vraag lichtte de gedeputeerde toe dat de stijgende afmetingen van cruiseschepen Oostende parten spelen. Er gaan al langer geruchten dat de loodsen schepen graag naar Zeebrugge afleiden. Het is hoog tijd dat er een realistisch toekomstplan voor de cruisevaart in Oostende wordt uitgewerkt. Als de cijfers nog verder dalen, is de economische return voor de horeca en in tewerkstelling te verwaarlozen.”

Haventoegang

“Wim Aernoudt heeft onze audit, die dateert van het voorjaar 2016, vast niet goed gelezen”, reageert Johan Vande Lanotte. “Daarin staat dat we niet meer veel op cruises gaan inzetten omdat er minder en minder cruiseschepen bij ons binnen kunnen. In onze haven kunnen maar schepen aanmeren met een lengte van maximum 180 m. Dat is amper 10% van de markt en dat zal nog verminderen tot 5% van de markt. De stelling van de audit was: als er cruiseschepen komen, goed, maar zet daar niet meer te veel op in. De haventoegang is fysiek te beperkt.”

“Vroeger zetten we wel in op cruiseschepen, maar de evolutie van de schepen ging sneller dan we hadden verwacht. De audit heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. Het Vlaams Gewest voert in 2017 nog werken uit om onze haventoegang op te trekken van 180 naar 200 m. Dat gebeurt door een stukje schuine wand aan de Halve Maan af te snijden en recht te maken. Zo zullen schepen de haven kunnen binnenvaren zonder te zwenken.”

“Daarmee sluiten we een reeks werken af die eind jaren ‘90 begonnen zijn om de haven voor schepen van 200 m te concipiëren”, legt Johan Vande Lanotte uit. “Theoretisch zou er een nieuwe renovatie kunnen gebeuren om de haven klaar te maken voor schepen van 250 m. Maar dan moeten we de Visserskaai uitbreken en echt ingrijpen in de stad, aan de kant van het Zeeheldenplein, en aan de andere kant ook de terminal voor hernieuwbare energie afbreken. Dat is niet realistisch, noch wat kostprijs, noch wat impact betreft.” (HH)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Artikel van 23/12/2016, Krant Van West-Vlaanderen editie Zeewacht - Oostende, Hans Hosten

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is