Meer kwaliteitsvolle schoolinfrastructuur in West-Vlaanderen

Op 3 maart 2021, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Financiën en begroting, Onderwijs, Patrimonium

West-Vlaanderen - Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts heeft in februari via het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) geïnvesteerd in tientallen scholenbouw- en renovatieprojecten in Vlaanderen. Concreet werd er vorige maand ruim 600.000 euro geïnvesteerd worden in 26 projecten in de provincie West-Vlaanderen. “Wij bouwen elke dag aan een betere onderwijskwaliteit voor onze leerlingen”, zegt Weyts. “Die onderwijskwaliteit krikken we mee op door gericht te investeren in onze scholenbouw. De nieuwbouwprojecten in deze investeringsgolf geven plaats aan ruim 3.000 leerlingen.”

Deze financiële steun kunnen schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) krijgen voor bouw- of verbouwingswerken. Deze regeerperiode trekt Vlaanderen een half miljard euro extra uit voor scholenbouw: in totaal zal de investeringsteller voor schoolinfrastructuur op wel 3 miljard euro staan. Een nooit geziene investering die de grootste noden binnen voornamelijk het secundair onderwijs moet ledigen.

Weyts investeert deze maand via het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) ruim € 10 miljoen in bijna 150 scholenbouwprojecten over gans Vlaanderen. In totaal zullen met enkel de nieuwbouwprojecten ruim 3.000 leerlingen gebruik kunnen maken van gloednieuwe schoolinfrastructuur.

1 West-Vlaamse school krijgt een subsidie van meer dan €100.000. In Kuurne renoveert Vrije Basisschool Sint-Katrien met 101.000 het sanitair en HVAC, het klaslokaal en het vergaderlokaal.

11 scholen krijgen een subsidie van minder dan €100.000 (en meer dan € 10.000), dat gaat dan concreet om kleinere herstellingswerken of bijvoorbeeld het vernieuwen van het sanitair.

Persbericht met volledige lijst zie bijlage.