Meer dan 1,3 miljoen euro voor 24 scholenbouwprojecten in West-Vlaanderen

Op 4 mei 2020, over deze onderwerpen: Financiën en begroting, Onderwijs, Patrimonium

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert meer dan € 1,3 miljoen in 24 scholenbouwprojecten in West-Vlaanderen. “Bouwen aan scholen is bouwen aan de toekomst”, zegt Weyts. “Ook in coronatijden blijven we volop investeren in die toekomst.”

Door de coronacrisis staan veel klaslokalen leeg, maar Vlaanderen blijft investeren in schoolgebouwen. Schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) kunnen voor bouw- of verbouwingswerken financiële steun krijgen. “Deze regeerperiode trekken we een half miljard euro extra uit voor scholenbouw: in totaal investeren we wel 3 miljard in schoolinfrastructuur”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We focussen in de komende jaren vooral op het secundair onderwijs, waar de noden het hoogst zullen zijn. Maar we blijven ook oog hebben voor de noden in het basisonderwijs”.

Weyts heeft in de maand maart via het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION)  € 1.324.503,13 geïnvesteerd in 24 scholenbouwprojecten in de provincie West-Vlaanderen.

Zeven West-Vlaamse scholen krijgen een bedrag van meer dan € 100.000. De Vrije Basisschool in Vlamertinge realiseert met € 290.000 de werken na aankoop van een woning. RHIZO 2 en RHIZO 4 voeren met € 160.000 renovatiewerken uit. Vrije Basisschool - V.Z.W Hollebeke-Voormezele in Voormezele verwezenlijkt met € 158.000 moderniserings -en omgevingswerken.

“Het is belangrijk dat we ook tijdens de coronacrisis blijven bouwen aan nieuwe scholen, want zo bouwen we aan de toekomst”, zegt Weyts. “We investeren in kwaliteitsvol onderwijs in kwaliteitsvolle infrastructuur. Ik ben blij dat we zeker in deze moeilijke periode goed nieuws kunnen brengen aan de leerlingen, leerkrachten en directies van deze scholen”.