“Limiet cruiseschiptoeristen in Brugge bijna bereikt?”

Op 30 november 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

West-Vlaanderen / Brugge - Tijdens de budgetbesprekingen vroeg provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) meer aandacht voor het cruiseschiptoerisme en de spreiding naar meer West-Vlaamse toeristische troeven.

Het cruiseschiptoerisme zit duidelijk in de lift. “De haven van Zeebrugge zal in 2016 ongeveer 150 cruiseschepen zien aanmeren en volgens de planning zouden er in 2017 nog een twintigtal cruiseschepen meer in Zeebrugge zijn. En ook Oostende verwerkt een deel van het cruiseschipaanbod”, zegt Himpe. “Die honderdduizenden toeristen moeten we maximaal in onze provincie houden en zonder een plan van aanpak dreigen we marktaandeel te verliezen.”

Volgens het provincieraadslid is de geplande bouw van een nieuw cruisegebouw in Zeebrugge tussen de Zweedse Kaai en Rederskaai alvast een bijkomende troef om in de grootste cruiseschiphaven van Vlaanderen te zorgen voor een betere service voor de passagiers en is een versterking van de haven als cruisebestemming.

“Cruiseschiptoeristen die in Zeebrugge of Oostende aankomen, moeten zich verplaatsen naar de toeristische trekpleisters. Dit in tegenstelling tot Antwerpen, waar dergelijke toeristen bij wijze van spreken van het cruiseschip onmiddellijk een trekpleister kunnen bezoeken. Voor de cruiseschiptoeristen die in West-Vlaanderen aankomen, zijn Gent en Brussel de trekpleisters in het huidige aanbod van georganiseerde bezoeken door een privébedrijf”, verduidelijkt Himpe. “Gelukkig is ook de stad Brugge een topper.”

“Situatie zoals in Amsterdam vermijden”

“Maar de capaciteit van Brugge om toeristen te ontvangen is niet oneindig. We moeten vermijden dat er in Brugge een situatie ontstaat zoals in Amsterdam waar er een discussie ontstond over de overvloed aan toeristen in de binnenstad”, zegt provincieraadslid Himpe. “Een spreiding van de toeristen over de vele troeven in West-Vlaanderen is nodig”.

Gedeputeerde Franky De Block (sp.a) bevestigde dat er nog te weinig doorstroming is van de cruiseschiptoeristen naar andere West-Vlaamse toeristische locaties.

“Maar een echt plan van aanpak ontbreekt blijkbaar”, besluit Himpe.