Johan De Poorter: “Organiseer infosessies in provinciaal onderwijs over ChatGPT die huiswerk maakt.”

Op 1 februari 2023, over deze onderwerpen: ICT, Onderwijs

West-Vlaanderen / Kortrijk – Op de laatste provincieraad vroeg Johan De Poorter (N-VA) de nodige aandacht voor artificiële intelligentie in het provinciaal onderwijs. “Met ChatGPT is er momenteel een digitale revolutie aan de gang. Ook de onderwijswereld maakt volop gebruik van dit programma. De provincie dient het voortouw te nemen om de voordelen en de gevaren  te tonen aan de leerkrachten en leerlingen in het PTI in Kortrijk. We vragen daarom infosessies te organiseren”, verduidelijkt provincieraadslid De Poorter (N-VA).

Zowel de bedrijfswereld als de onderwijswereld zijn momenteel vol van het programma ChatGPT.  Deze vorm van artificieel intelligentie kan snel teksten schrijven en vragen oplossen. “Het is een meerwaarde voor leerkrachten bij het maken van lesvoorbereidingen. Tegelijk is er de vrees voor bedrog door leerlingen bij het maken van boekbesprekingen, essays en andere huistaken. Het is duidelijk dat ChatGPT een nieuwe, creatieve aanpak vraagt van het onderwijzend personeel”, stelt De Poorter.

Johan De Poorter was zelf jaren actief als leraar in het middelbaar onderwijs. Hij vroeg tijdens de provincieraad om de nodige handvaten aan te reiken voor leerlingen en leerkrachten in het Provinciaal Technisch Instituut in Kortrijk. Daarbij stelde hij voor om infosessies te organiseren over het gebruik van de chatbot. De deputatie liet weten dat de directie van het PTI in Kortrijk zich wel degelijk bewust is van de uitdagingen die de nieuwe artificieel intelligente tool met zich meebrengt. Het is niet duidelijk of het PTI in Kortrijk ingaat op het voorstel van de N-VA.”

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is