Halvering provincieraad is een goede zaak

Op 27 juni 2017, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid

Op woensdag 21 juni keurde het Vlaamse parlement de halvering van het aantal provincieraadsleden goed. De N-VA-provincieraadsfractie bij monde van fractievoorzitter Kristof Pillaert is uiteraard tevreden met deze beslissing.

Concreet voor West-Vlaanderen zullen er nog 36 raadsleden zijn (in plaats van 72 raadsleden) en 4 gedeputeerden (in plaats van 6).

Fractievoorzitter Kristof Pillaert: "Dit is een goede zaak, voor ons mocht dit nog veel verder gaan. We hebben een compromis gemaakt met CD&V en Open VLD op Vlaams niveau en zijn akkoord gegaan met een afslanking, maar in principe willen we op termijn de provincies laten verdampen."

Het is ook maar logisch dat er maar 36 raadsleden meer zullen zijn in 2019, want er zullen ook minder bevoegdheden zijn. Alle persoonsgebonden bevoegdheden zoals Cultuur, Welzijn en Sport worden overgeheveld naar Vlaanderen of naar de gemeenten.

"We stellen vast dat de provincie nog steeds een subsidiemachine is voor allerlei bevriende organisaties. Meer dan 150 organisaties krijgen jaarlijks steun door de provincies zonder dat er zelfs een subsidiereglement aanwezig is. We vragen ons echt af waarom bijvoorbeeld de nationale strijdersbond zonder enige verantwoording een subsidie moet krijgen. We willen dat de geloofsgemeenschappen in de toekomst hun subsidies krijgen op Vlaams niveau, de provincie heeft er toch niks over te zeggen."

“We zijn echter heel verwonderd dat s.pa, Groen en Vlaams Belang in het Vlaams parlement zich hebben onthouden. Na alle schandalen de laatste tijd, willen zij toch ook minder mandaten? Wel, wij realiseren dit!"

Op provinciaal niveau mag voor ons ook nog de provinciale partijfinanciering gehalveerd worden vanaf 2019. Dit is nog steeds niet in orde gebracht door de huidige meerderheid.