Groendak op provinciehuis Boeverbos loopt vertraging op

Op 19 december 2019, over deze onderwerpen: Milieu en klimaat, Patrimonium

West-Vlaanderen / Brugge –  Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke bond de kat de bel aan op de provincieraad van december en stelde vragen aan de deputatie over de realisatie van het groendak bij provinciehuis Boeverbos. De N-VA-fractie steunt deze realisatie maar had wel opmerkingen over de duurtijd van de werken die werd overschreden van 60 naar 148 werkdagen. “Bij overschrijding van werken bij de provincie dient de provincieraad tijdig ingelicht te worden,” aldus raadslid Vandenbulcke uit Lauwe.

In mei 2018 heeft de provincieraad unaniem akkoord gegeven voor de vervanging van het zinken dak door een groendak op het Bestuursgebouw van ons provinciehuis Boeverbos.

“Een grondige aanpak van het parabooldak van 730m² was noodzakelijk om meer schade aan de binnenkant van het gebouw te vermijden. Sinds 1999, het jaar waarin het gebouw in gebruik werd genomen, moest de eerdere zinken dakbedekking namelijk al verschillende keren hersteld worden wegens waterinsijpeling. Het dak werd tenslotte bijkomend geïsoleerd,” begint provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.

Waarom een groendak? Een groendak kan ongeveer 50% van het regenwater opnemen en terug afgeven in de atmosfeer. Hierdoor is er minder overstromingsgevaar bij piekmomenten. Daarnaast is het warmte-isolerend. Een groendak verhoogt ook de verscheidenheid aan plant- en diersoorten. Het werkt tenslotte luchtzuiverend en verhoogt de levensduur van de dakbedding. Dit groendak zal een levensduur hebben van 30 tot 35 jaar.

“We stelden echter vast dat deze werken veel langer hebben geduurd tot begin december. Normaal moesten deze gerealiseerd worden tegen begin juli. Er waren verschillende problemen met opvolging bij de verschillende aannemers. We hebben daar alle begrip voor dat bouwwerken kunnen uitlopen. Echter vinden wij dat de hoofdaannemer de laattijdigheidsboete van 14.000 euro dient te betalen, zoals afgesproken bij de gunning. Daarnaast dient de provincieraad tijdig worden ingelicht als werken uitlopen.

“Tenslotte komt er een evaluatie over dit project vooraleer dit zal worden uitgerold op andere daken van eigendommen van de provincie,” besluit provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.