“Gerichte patrouilles blijven nodig op provinciedomein Palingbeek”

Op 2 november 2022, over deze onderwerpen: Domeinen en Groene Assen, Veiligheid

West-Vlaanderen / Ieper – Na de inbrakenplaag afgelopen zomer op de parking van De Palingbeek in Ieper neemt de provincie West-Vlaanderen extra maatregelen. Dat blijkt uit het antwoord op een vraag van provincieraadslid Wim Aernoudt (N-VA) aan het provinciebestuur. “Begin augustus werden er nieuwe digitale infoborden geplaatst. Eind volgend jaar wordt ook de verlichting aangepakt op de parking tegenover de recreatieve zone. Toch zal de nieuwe LED-verlichting niet meteen de wonderoplossing zijn want de inbraken gebeuren steevast overdag. De N-VA dringt er daarom bij de provincie en politiezone Arro Ieper op aan om structureel extra controles te voorzien op het provinciedomein”, verduidelijkt Wim Aernoudt.

De afgelopen zomer begaven zich er heel wat ongewenste gasten op de parking van het provinciedomein komende van de Komenseweg. “Intussen wijzen drie grote infoborden, twee aan de grote parking en één op de parking van de Vaartstraat, bezoekers op het feit dat ze geen waardevolle spullen mogen achterlaten. Eind 2023 volgen er ook aanpassingswerken op de parking zelf en wordt er onder meer LED-verlichting voorzien. Toch betekent de nieuwe verlichting niet de wonderoplossing voor het inbraakprobleem aangezien de inbraken steevast overdag gebeuren”, weet Aernoudt.

Extra controles door politiezone en personeel provincie

De N-VA zal er daarom bij het provinciebestuur en de politiezone Arro Ieper op aandringen om op structurele basis extra patrouilles te voorzien op de parking op het provinciedomein. “Dat extra toezicht gebeurde trouwens ook al in augustus door de Cel Handhaving en de groenbrigade Palingbeek. Ook aan de politiezone Arro Ieper werden toen extra patrouilles aangevraagd.  Naast de extra controles vragen we ook aan iedere bezoeker om alert te blijven”, besluit Aernoudt.