Geen West-Vlaamse bedrijfsbelasting op door corona getroffen ondernemingen

Op 26 november 2020, over deze onderwerpen: Coronacrisis, Economie en ondernemen, Financiën en begroting

West-Vlaanderen - De N-VA-fractie vraagt met aandrang aan de provinciale meerderheid (CD&V, sp.a en Open VLD) om in West-Vlaanderen geen provinciale bedrijfsbelasting te innen op ondernemingen die vanuit Vlaanderen coronasteun hebben gekregen. “Het is moreel verwerpelijk om een forfaitaire belasting te heffen op ondernemingen die tot 5 maand moeten sluiten door corona,” zegt provincieraadslid Wim Aernoudt uit Gistel.

De West-Vlaamse ondernemingen die verplicht werden te sluiten omwille van de coronapandemie, zoals horeca en detailhandel, zullen dit jaar tot 5 maand gesloten blijven. Voor die maanden sluiting kende de Vlaamse Regering corona steunmaatregelen toe. Toch wil de provincie die ondernemingen de volledige jaarlijkse forfaitaire provinciebelasting van 111 euro toesturen. Dus moeten ze voor die 5 maanden sluiting een provinciale belasting op coronasteun betalen.

Deze coronasteun van de Vlaamse gemeenschap werd onder andere toegekend aan ondernemingen die moesten sluiten. Ook ondernemingen met groot omzetverlies kregen steun. Provincieraadslid Wim Aernoudt: “N-VA wil alle West-Vlaamse ondernemingen die deze VLAIO-steun kregen, vrijstellen van die forfaitaire provinciale bedrijfsbelasting. Alle overheden in dit land doen grote financiële inspanningen om de economie overeind te houden. Hierin moet iedereen z’n steentje bijdragen, ook de provincie, die daar gemakkelijker dan andere beleidsniveaus budgettaire ruimte voor kan vinden.”

Dit werd op 25 november door de N-VA-fractie gevraagd in de zitting van de provincieraad rond de budgetbespreking. Het voorstel werd alle steun toegezegd door de andere oppositiepartijen Groen en Vlaams Belang. De gedeputeerde van financiën reageerde eerder afwijzend maar beloofde met frisse tegenzin om dit toch binnen de deputatie te bespreken.

Het agendapunt werd op 25 november besproken maar ligt pas ter stemming op de provincieraadszitting van 3 december. “We hopen dat dit tijd genoeg geeft om de empathie ten aanzien van kleine ondernemers de bovenhand te laten nemen. De bevoegde gedeputeerde moet in deze in eerste instantie aan zijn bevoegdheid economie denken eerder dan te redeneren als gedeputeerde van financiën,” besluit raadslid Wim Aernoudt.

Extra info:

Amendement (wijziging van het reglement) N-VA-fractie vrijstelling bedrijfsbelasting: rechts als bijlage.