Dit mag de West-Vlaming ook weten: West-Vlaamse papieren marketing kost handenvol geld

Op 10 februari 2020, over deze onderwerpen: Communicatie, Efficiënte overheid, Financiën en begroting

West-Vlaanderen – De provincie West-Vlaanderen heeft bekend gemaakt dat de provinciale campagne #meerwestvlaanderen bijna 50 000 euro aan advertenties heeft gekost. Dit vernam provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide van het provinciebestuur. Deze advertenties hebben de bedoeling om de provincie meer in de kijker te plaatsen. Provincieraadslid Luc Coupillie: “De N-VA-fractie heeft haar twijfels bij het nut hier van. Samen met magazine Preus kost deze papieren marketing ruim een half miljoen euro per jaar! We zullen deze verspilling blijven aankaarten.”

De provinciale campagne #meerwestvlaanderen werd recent gelanceerd. In bepaalde dag- en weekbladen werd onlangs een advertentie geplaatst met een beeldverhaal dat schetst waaraan de Provincie haar belastinggeld besteedt. “Wat de deputatie in die advertentie niet vermeldt, is dat deze vorm van papieren marketing ook geld kost en dus door de belastingbetaler gedragen wordt,” aldus provincieraadslid Luc Coupillie.

In de provincieraad van januari laatstleden wou provincieraadslid Luc Coupillie (N-VA) in de mondelinge vraagstelling achterhalen wat het prijskaartje is van dit soort adverteren. Het antwoord van de gedeputeerde Naeyaert was heel duidelijk: 49 000 euro.

Tijdens de budgetbespreking eind 2019 werd ook vernomen dat het magazine Preus dat door de Provincie drie keer per jaar in de provincie wordt verspreid, in 2019 voor drukwerk, opmaak en verzending 490 000 euro heeft gekost. De deputatie meent dat de West-Vlaming op deze manier inzage krijgt in wat de Provincie doet. “De N-VA fractie heeft daar grote twijfels bij en vindt het een dure manier om zichzelf in de kijker te plaatsen. Zo een vorm van communicatie is opportuun voor warenhuizen, immobiliënkantoren en pretparken, niet voor een bestuurlijk niveau als de Provincie. Trouwens, dit soort van communicatie lukt niet en dit blijkt uit een Bpost-studie die de Provincie heeft laten uitvoeren. De impact van het magazine Preus op de West-Vlaamse bevolking is van geen betekenis. De studie zelf heeft ook al 5 000 euro gekost en verhoogt op die manier ons inziens nog deze nutteloze besteding van ons belastinggeld. Maar goed, met deze communicatie laten we het aan de West-Vlaming om te oordelen of 500.000 euro besteden aan papieren marketing echt wel nodig is.”

Raadslid Coupillie geeft de deputatie nog de volgende bedenking mee: “De pers is altijd welkom en kan het doen en laten van de Provincie steeds opnemen op papier als ze dat interessant genoeg vindt. Gratis en voor niets voor beide partijen! En als de Provincie dan toch zelf op papier wil communiceren, dan zouden ze dat best mee laten opnemen in de infoblaadjes van de gemeenten. Die worden wel gelezen en een budgettaire ondersteuning aan de gemeenten voor deze vorm van communicatie is wel te verantwoorden.”

 

Voor de volledige advertentie van de provincie West-Vlaanderen: klik rechts onderaan bij bijlagen.

Bekijk via de link de volledige vraagstelling van raadslid Luc Coupillie.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is