Digitaal innen van de provinciebelastingen meer promoten

Op 16 november 2022, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Financiën en begroting

West-Vlaanderen - De algemene provinciebelasting van de provincie West-Vlaanderen in 2023 bedraagt 24 euro voor singles en 44 euro voor de gezinnen die bestaan uit twee of meer personen. Dit brengt jaarlijks ruim 18 miljoen euro op voor de provinciekas. “Voor het eerst kan men dit ook digitaal ontvangen en betalen.  Echter, slechts 1 op de 3 West-Vlamingen maakt hier gebruik van. Dit aantal moet naar boven”, aldus provincieraadslid Johan De Poorter die de cijfers opvroeg.

Er werden 536.000 aanslagbiljetten dit jaar verstuurd voor de algemene provinciebelastingen, waarvan 185.000 digitale aanslagbiljetten. “Dus slechts 1 op de 3 burgers maakt gebruik van het digitaal aanbod. Wij roepen het provinciebestuur op om dit aantal op te krikken,” aldus provincieraadslid Johan De Poorter.

Het aanbod om digitaal te betalen gebeurde dit jaar voor de eerste keer. “Zo werd er ruim 100.000 euro bespaard op verzendkosten. Voor het opmaken en verzenden van de inningsfacturen via de post kost dit wel nog steeds 215.000 euro. Dit bedrag moet omlaag en daarom roepen we elke West-Vlaming op om zich digitaal te registreren. We vragen ook dat het provinciebestuur dit aanbod opnieuw kenbaar maakt via hun provinciaal infoblad.”

Registreren om digitaal te betalen kan op de website van de provincie West-Vlaanderen: