U bent hier
De POM moet gemeentes motiveren om de leegstand van handelspanden aan te pakken
West-Vlaanderen - Provincieraadslid Isabelle Vandenbrande ondervroeg de deputatie op de provincieraad over de leegstand van de handelspanden in West-Vlaanderen. “De leegstand daalde naar 9,8% begin 2024. Dit is nog steeds te hoog. Om een voldoende winkelaanbod te hebben voor startende ondernemers is een leegstand van 6% ideaal. De provincie moet meer handvaten aanreiken om gemeentes te stimuleren om leegstaande handelspanden concreet in te vullen,” aldus raadslid Vandenbrande uit Beernem.
“Uit recente cijfers van onderzoeksbureau Locatus blijkt dat de leegstand van handelspanden in West-Vlaanderen voor het tweede jaar op rij is afgenomen. De leegstand is gedaald van 10,3 procent begin 2023 naar 9,8 procent op het einde van het jaar. West-Vlaanderen doet het hiermee beter dan de Belgische cijfers waar er ook een daling te zien is van 11,3 procent naar 10,4 procent. Eigenlijk is 10,4% relatief hoog. In ons gesprek met Unizo zeiden ze dat 6% in een gemeente goed is. Dus eigenlijk zijn de cijfers te hoog. De reden hiervoor is dat winkelpanden worden getransformeerd naar andere functies zoals kantoren of woongelegenheden”, gaat raadslid Vandenbrande van start.
“Verontrustend blijft de hoge leegstand in kernwinkelgebieden, enkel de perifere winkels en shoppingcentra kennen een normale frictieleegstand”, aldus raadslid Vandenbrande. “Het online-shoppen heeft al sinds jaren de daling van het aantal winkels ingezet en bijgevolg ook de aanblik is veranderd.
Unizo pleit dan ook voor een winkelshift. Steden en gemeenten moeten sterk inzetten op bedrijvige kernen die zorgen voor een evenwichtige mix van lokale handelaars, ketens , afwisselend aanbod aan winkels en horeca, maar ook vrije beroepen, kantoren en dienstverleners. Daarbij moet een halt worden toegeroepen aan de perifere vestigingen en uitbreidingen van handelszaken die perfect verweefbaar zijn in de kernen. Het is een must daar nu op in te zetten en een goed parkeerbeleid hieraan te koppelen.
De provincie gaf in haar antwoord te kennen dat er jaarlijks 1 miljoen euro wordt gepompt in KERNpunt. KERNpunt staat in voor de uitrol van het detailhandelsbeleid en ondersteunen lokale besturen. Kernpunt levert statistische data aan, maakt impactanalyses, ontwikkelt brochures met best practices. Ondertussen heeft Kernpunt strategische commerciële plannen voor 18 West-Vlaamse gemeentes gemaakt.
“Het onlineshoppen heeft het voor veel detailhandel moeilijk gemaakt, ik hoop dat we niet gaan eindigen met Chinese eenheidsworst en dat er een weg terug is naar mooie handelszaken”, besluit raadslid Vandenbrande.