De NMBS maakt plannen

Op 5 juli 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Op maandag 1 juli organiseerde de NMBS een roadshow voor de West-Vlaamse parlementairen, provincieraadsleden en vertegenwoordigers van steden en gemeenten uit de provincie. Deze bijeenkomst ging door in het provinciehuis Boeverbos. De NMBS werkt aan een nieuw vervoersplan 2020 – 2023.

In 2018 vervoerde de NMBS 243,9 miljoen reizigers en dit stijgt jaarlijks met 3%.

Het belangrijkste onderdeel van deze samenkomst was de aanbreng van aanbevelingen naar de NMBS toe. Politici konden hun verlangens kenbaar maken voor het nieuwe vervoersplan. Die aanbevelingen waren divers en niet gering. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen grieven. Maar een grote constante was vooral dat vanuit de Westhoek, midden West-Vlaanderen en Kortrijk, de verbinding met Brussel sneller en beter moet. We hopen met zijn allen dat de NMBS dit als prioriteit nummer één zal meenemen.

Maar het is duidelijk dat een goed vervoersplan staat of valt met een juiste dotatie. Dit was ook een terechte bemerking van de NMBS zelf. Comfortabele treinen veilig laten rijden op de juiste momenten en met de juiste frequentie, dat kost geld. De NMBS houdt er ook aan om geen lucht te vervoeren. Nu, die budgetten zijn er, maar zoals nogal dikwijls in dit Belgenlandje zitten we ook hier met een communautair probleem. In Wallonië worden nog tal van stations opengehouden waar niet eens 20 personen per dag opstappen. Stel je voor dat wij hier het station van Avekapelle en Zarren nog zouden exploiteren! Maar in Wallonië kunnen politici blijkbaar wel hun eisen hard maken en zelfs het bijna onmogelijke gedaan krijgen. Zijn die burgemeesters en parlementairen dan zoveel sterker in Wallonië? Je zou het bijna moeten geloven. In ieder geval nemen we het onze zuiderburen niet kwalijk dat ze kleine stationnetjes willen openhouden en bedienen, als ze dan ook maar voor hun eigen winkel willen zorgen. Of het is weeral eens duidelijk dat confederalisme ook hier dringend aan de orde is. Onze Vlaamse burgemeesters zullen pas op hun wenken bediend worden als confederalisme een feit is. Dan pas zal het belastinggeld van de Vlaming voor de grieven dienen van de Vlaming. En we zullen er dan niets op tegen hebben dat onze zuiderburen hun spoorwegverkeer anders organiseren dan wij. Een stationnetje groot of klein, het zullen de hunne zijn. En als er bij ons dan eens een wiel afloopt, dan kunnen we alleen maar kwaad zijn op onszelf.

Meer info over de plannen NMBS (niet limitatief): https://bit.ly/327JXpj

Je vindt het verlanglijst van N-VA West-Vlaanderen terug in de rechterkolom. Zijn er nog aanpassingen nodig voor het openbaar vervoer in West-Vlaanderen? Laat dit weten aan ben.glorieux [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is