Bijna 2.000 illegalen opgepakt in West-Vlaanderen in 2017

Op 19 mei 2017, over deze onderwerpen: Veiligheid

In 2017 werden in West-Vlaanderen in totaal al 1.924 onregelmatige vreemdelingen onderschept door de politiediensten. Dat blijkt uit cijfers van West-Vlaams provinciegouverneur Carl Decaluwé, die er kwamen op vraag van provincieraadslid Kurt Himpte (N-VA).

Van begin dit jaar tot midden mei zijn er dus bijna 2.000 illegalen gevat. Dat is een gemiddelde van 101 intercepties per week wat beduidend minder is dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Toen kwam dat gemiddelde uit op 142 gevatte illegalen per week. De trend blijft dus dalend in de provincie.

Provincieraadslid Himpe vernam ook dat er dit jaar ook al vijftien nieuwe dossiers inzake mensensmokkel opgestart werden door de federale gerechtelijke politie van West-Vlaanderen.

Himpe peilde ook naar de samenwerking met de Franse overheid en diensten. "Op gerechtelijk vlak is er een vlotte wederzijdse samenwerking tussen de parketten en onderzoekers van beide landen. Op bestuurlijk vlak is er een positieve medewerking met de Franse partners, bijvoorbeeld bij de organisatie van gemengde patrouilles in de grensregio en dit zowel op weg als op het spoor. De gouverneur bevestigt ook dat bij de contacten met de Franse prefect van de zone Nord en met de ambassadrice van het Verenigd Koninkrijk de problematiek van de transmigratie altijd een agendapunt is", meldt Himpe.

De transmigratie is wel geen exclusief West-Vlaams probleem. Eerder deze week werden zeven vluchtelingen gevonden nabij het Oost-Vlaamse Deinze en donderdag werden er zelfs 57 migranten gevonden bij de snelwegparking van het Vlaams-Brabantse Groot-Bijgaarden.

Bron 1: Belga, 18/05/2017

Bron 2: Metro, 19/05/2017