U bent hier
Provincie is de trappers kwijt qua fietsbeleid
West-Vlaanderen / Ichtegem / Oostende / Torhout / Gistel - De provincie wil de Groene 62 omvormen tot een fietssnelweg. Het vraagt daarover advies aan de betrokken gemeentebesturen. Een fietssnelweg is 4 meter breed en volledig geasfalteerd. De in het najaar van vorig jaar afgewerkte heraanleg als recreatief fietspad in ternair zand op 2 meter breed kostte ruim 2 miljoen euro. “Deze investering dreigt bij de aanleg van een fietssnelweg grotendeels weggegooid geld te zijn”, foetert raadslid Wim Aernoudt uit Gistel.
De oude spoorwegbedding die ooit Oostende verbond met Armentières werd tussen Oostende en Torhout aangekocht door de provincie. Eind september 2015 was de ambitieuze heraanleg afgewerkt en werd het als recreatief fietspad officieel geopend. Langs het traject van ruim 20 km werd het wegdek vernieuwd, taludversterkingen uitgevoerd en straatmeubilair voorzien. Ook de kruispunten werden voorzien van duidelijke signalering voor de fietsers. De kostprijs hiervan bedroeg ruim 2 miljoen euro.
De eisen waaraan een fietssnelweg moet voldoen, zijn naar breedte, traject en verharding niet min. De breedte is bepaald op 4 meter (minimum 3 meter bij heraanleg), er wordt een geasfalteerd (of gelijkwaardig) wegdek gevergd en de bochten worden met een ruime straal aangelegd. Bij oversteekplaatsen krijgen fietsers voorrang. Het traject wordt ook van slimme verlichting voorzien. In de provinciale studie fietssnelwegen werden 30 trajecten weerhouden waaronder de Groene 62 tussen Oostende en Torhout.
De ecologische waarde van de bermen en houtkanten lang de Groene 62 was bij aanleg tot recreatief fietspad een belangrijke insteek. Daarom bleef de breedte beperkt en werd veelal gekozen voor aanleg in ternair zand. Provincieraadslid Wim Aernoudt: “Het is maar zeer de vraag of deze ecologische insteek verzoenbaar is met het opzet van een fietssnelweg.”
Vandaag nog is het de ambitie om de toeristisch en cultuurhistorische elementen in de omgeving van de Groene 62 beter te duiden vanaf dit recreatief fietspad. Maar met de aanleg van fietssnelwegen trekt de provincie ten volle de kaart van de elektrische fiets. Het wil iedereen aanmoedigen om ook voor woon-werk verkeer de (elektrische) fiets te gaan gebruiken. “Bij oversteekplaatsen met de autorijwegen hebben fietsers op een fietssnelweg voorrang. We stellen ons vragen bij de haalbaarheid”, aldus raadslid Aernoudt.
Als hier op korte termijn gekozen wordt om een fietssnelweg aan te leggen, dreigt de investering van de vorige jaren geld in het water te zijn. Om snel duidelijkheid te krijgen, stelde provincieraadslid Wim Aernoudt een schriftelijke vraag aan de bevoegde gedeputeerde De Block. Het is ook belangrijk dat er snel informatie komt of deze plannen de heraanleg van het Stationsplein in Snaaskerke doorkruisen. “Wij vragen om een doordachter investeringsbeleid. Elke euro kan maar één keer uitgegeven worden”, besluit raadslid Wim Aernoudt.