N-VA West-Vlaanderen: “Ook vraag tot halvering provinciale subsidies vanaf 2019 in kader van afslanking provincies”

Op 15 juni 2016, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid

West-Vlaanderen / Hooglede – Op voorstel van Vlaams minister Homans worden vanaf 2019 de provincies afgeslankt. Het doel is een efficiëntere en slagkrachtigere overheid, met sterke lokale besturen en een sterk Vlaanderen. Dit vertaalt zich ook in veel minder mandaten. “Voor West-Vlaanderen gaat dit van 72 naar 35 provincieraadsleden. Het aantal gedeputeerden daalt van zes naar vier, maar ook is het dan logisch dat de provinciale subsidies onmiddellijk gehalveerd worden vanaf 1 januari 2019. Dit zal jaarlijks een besparing van 1 miljoen euro opleveren”, stelt fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede).

Op het moment dat de provincies afslanken, is het volgens de N-VA de logica zelve dat ook de subsidies dalen die provinciebesturen jaarlijks uitkeren aan politieke partijen en fracties. Slankere provincies betekenen niet enkel provincies met minder bevoegdheden en minder politici, maar ook provincies met minder nood aan provinciale partijwerking. Net zoals het aantal mandaten halveert vanaf 2019, stelt N-VA West-Vlaanderen voor om ook de provinciale subsidies aan politieke partijen en fracties te halveren vanaf 1 januari 2019.

Fractievoorzitter Kristof Pillaert: “Dit betekent in onze provincie een jaarlijkse besparing van 360.000 euro voor de provinciale subsidies. Geld dat vanaf 2019 dus niet meer gaat naar politieke partijen en fracties voor hun provinciale partijwerking. Samen met de vermindering naar 35 provincieraadsleden en het verminderen van 2 gedeputeerden zal de provincie jaarlijks 1 miljoen euro besparen.”

De N-VA zal een voorstel op tafel leggen om hier meteen werk van te maken. De halvering van deze subsidies aan politieke partijen en fracties kan bij de eerstvolgende aanpassing meteen ingeschreven worden in het meerjarenplan van de provincie. Zo leggen we dit nu al vast voor 2019. “Wij rekenen erop dat ook de andere partijen in de provincieraad ons voorstel steunen. Het is niet te verantwoorden dat op moment dat de provincies afslanken, politieke partijen evenveel geld blijven krijgen voor hun provinciale werking,” besluit fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede).

Pillaert