Kinderen leren werken met hun handen

Op 28 december 2013, over deze onderwerpen: Onderwijs

Kinderen die wilden kennismaken met houtbewerking, elektriciteit of mechanica moesten tot nu altijd wachten tot ze naar het middelbaar overstapten, maar daar komt binnenkort verandering in. Door middel van de nieuwe Techniekclub kunnen vijfde- en zesdejaars uit de lagere school al vroeger aan de slag met gereedschap en materialen. In twaalf workshops leren ze alles over techniek en wat daar allemaal bij komt kijken.

Hogeschool Vives startte de Techniekclub vorig jaar op in Zwevegem en wil het initiatief nu ook uitbreiden naar twaalf andere gemeentes. "Het is al lang bekend dat er te weinig jongeren zijn die voor een technische richting kiezen", licht coördinator Rik Hostyn toe.

Creatief

"Daardoor bestaan er steeds meer knelpuntberoepen. Om weerwerk te bieden aan die tendens, is de Techniekclub opgestart. Net zoals er een muziekschool is om kinderen daar al kennis mee te laten maken, hebben we nu de Techniekclub in het leven geroepen. We richten ons specifiek op vijfde- en zesdejaars uit de lagere school. We willen vooral kinderen prikkelen die graag creatief bezig zijn, maar wie het aan basiskennis ontbreekt." Zij kunnen tussen januari en juni op twaalf workshops terecht, waar techniekmentoren van Vives hen de kneepjes van het vak leren. "Uiteraard op kindermaat", weet Rik. "Zo leren ze er onder andere op speelse wijze een periscoop of telegeleide LEGO-robot maken die op een stem reageert. Op die manier willen we hun talent stimuleren en ontdekken ze al vroeg of ze misschien loodgieter of ingenieur willen worden. Ze leren er dat techniek veel gezichten heeft en ze zullen er een aantal technische systemen moeten maken. Zo leren ze op een eenvoudige manier zaken zoals weerstand berekenen of wiskundepatronen in techniek implementeren." De mentoren maken het bewust niet te moeilijk voor de kinderen en ook de leercurve ligt niet te hoog. "Maar aan de andere kant mag je kinderen ook niet onderschatten", weet Rik. "Ze kunnen nu al prima overweg met zaken zoals een iPad of gsm, dus waarom zouden ze andere technische systemen niet de baas kunnen? Ons uiteindelijk doel is meer jongeren hier warm voor te maken."

Lokale steun

De kinderen krijgen ook steun van lokale bedrijven, zoals Handsaeme Machinery, Vandemoortele of de Sint-Jozefskliniek. Een bezoek aan een van deze bedrijven zit ook in de cursus inbegrepen. Ook de Prizma-scholen geven hun steun aan het project. Inschrijven kan via www.techniekclub-izegem.be. Het aantal plaatsen is beperkt. De workshops vinden vanaf 5 februari plaats in sportcentrum De Krekel. Ook Ingelmunster en Oostrozebeke starten techniekclubs op.

Techniekclub provincieraadslid Kurt Himpe