U bent hier
24 gloednieuwe ‘Scholen van Vlaanderen’
De Vlaamse Regering heeft 24 gloednieuwe ‘Scholen van Vlaanderen’ geselecteerd. Concreet gaat het om 172.000 m² schooloppervlakte voor 25.000 leerlingen. Daarmee is het 3de en laatste perceel van het ambitieuze scholenbouwprogramma ‘Scholen van Vlaanderen’ nu gekend. In totaal staat er zo een investering van uiteindelijk ruim € 1,2 miljard op de rails. “We gaan meer dan ooit voor onderwijskwaliteit en dus ook voor kwaliteitsvolle schoolgebouwen”, zegt Weyts. “Deze scholen worden meer dan ooit voor Vlaanderen en van Vlaanderen. We geven mensen de kans om letterlijk mee te investeren in deze scholen”.
Vlaanderen heeft in de voorbije regeerperiode € 3 miljard vrijgemaakt voor schoolinfrastructuur: nog eens € 500 miljoen méér dan in de regeerperiode daarvoor. Deze investeringen gebeuren op verschillende manieren en via verschillende kanalen, zoals renovatie van bestaande gebouwen, tijdelijk huren van extra gebouwen en uitbreidingswerken. Om nieuwe scholen te bouwen is de DBFM-formule (Design, Build, Finance, Maintain – Ontwerpen, Bouwen, Financieren, Onderhouden) erg succesvol gebleken. Minister van Onderwijs Ben Weyts lanceerde daarom een nieuw DBFM-programma: “Scholen van Vlaanderen”. De eerste twee percelen omvatten in totaal reeds 65 projecten.
De Vlaamse Regering heeft nu het licht op groen gezet voor het 3de en laatste perceel van ‘Scholen van Vlaanderen’: goed voor nog eens 24 extra gloednieuwe scholen. Deze ene beslissing is goed voor 172.000 m² extra voor 25.000 leerlingen. Zo komt de teller van de 3 percelen van dit scholenbouwprogramma samen op 500.000 m² voor bijna 100.000 leerlingen. In totaal staat er nu een investering van ruim € 1,2 miljard op de rails. Voor het eerst zullen ook gewone Vlamingen (een deel van) hun spaargeld kunnen investeren in deze ‘Scholen van Vlaanderen’. Het kapitaal zal op termijn in elk project ook opengesteld worden voor particuliere middelen. Zo kan je aandeelhouder worden van een school in jouw buurt. “Een veilige investering die op meer dan 1 manier loont”, zegt Weyts. “Voor de spaarder én voor de toekomst van Vlaanderen”.
De DBFM-formule ontlast schoolbesturen maximaal. Bij dit soort publiek-private-samenwerkingen is het de school die een eigen invulling geeft aan de plannen, maar een private partner die vervolgens de financiering aanreikt, de verlangens van de school uitwerkt tot een project en alles in de markt zet. In het ‘Scholen van Vlaanderen’-programma zitten ook extra garanties dat de scholen altijd de nodige inspraak behouden, om het project hun eigen invulling te geven.