Goed bestuur voor Kunstenfestival Watou? Niet nodig zegt de provincie!

Op 27 maart 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Toerisme

West-Vlaanderen / Poperinge – N-VA vroeg op de provincieraad van maart 2017 aan de deputatie om de organisator van het Kunstenfestival Watou goed bestuur als voorwaarde op te leggen. Raadslid Jan Van Meirhaeghe: “De provincie vindt het echter niet nodig om de vzw Kunst voorwaarden op te leggen voor de 225.000 euro subsidie die ze toekent en hypothekeert daarmee de toekomst van het kunstenfestival!”

Raadslid Jan Van Meirhaeghe volgt dit dossier op: “De vzw Kunst en het Kunstenfestival Watou krijgen voor de editie 2017 dan toch subsidies. De stad Poperinge voorziet voor de volgende drie jaren 125.000 euro en de provincie geeft dit jaar 225.000 euro. Ook de Vlaamse overheid zal in de jaren 2018 en 2019 telkens 135.000 euro inbrengen. Daarmee kan het festival zeker drie jaar doorgaan.”

“Nochtans had de Vlaamse overheid enkele maanden geleden de subsidiëring geschrapt omdat de vzw Kunst van de Vlaamse administratie voor haar inhoudelijke en zakelijke werking een volstrekt onvoldoende had gekregen. De beoordelingscommissie kwam tot het besluit dat  de organisatie niet voldeed aan de voorwaarden van goed bestuur. Concreet gaat het dan onder andere over de transparantie van de structuur en de helderheid over de delegaties van het beslissingsproces. Transparantie betekent dat in de raad van bestuur ook derden actief zijn en niet alleen door familiebanden verbonden personen.”

Er is nu een kentering gekomen die een tijdelijke oplossing biedt, maar die niet remedieert aan de oorzaken die tot de negatieve beoordeling hebben geleid. De vzw zou de mogelijkheid tot doorstart moeten gebruiken om in zijn structuur en werking orde op zaken te stellen. Als de provincie echt bekommerd is om de toekomst van Watou, moet ze de vzw stimuleren om zich te conformeren, en een transparante, performante inhoudelijke en zakelijke structuur op te zetten,  zodat de werking nog vele jaren kan doorgaan.

“Maar neen, uit het antwoord van gedeputeerde Vanlerberghe blijkt dat de provincie de voorwaarden van goed bestuur niet zal opleggen aan de vzw Kunst. Alle andere niveaus leggen deze voorwaarden wel op, maar niet de provincie West-Vlaanderen. Daardoor helpt ze Watou niet vooruit, wel integendeel. Hier wordt een kans gemist om de doorstart en de toekomst van Watou te waarborgen. Het is zeer verwonderlijk dat provincie het niet nodig acht de voorwaarden van goed bestuur op te leggen, gezien de financiële problemen van Watou juist hun oorzaak vinden in een tekort aan transparantie en een gebrekkige zakelijke structuur.”

“Het kunstenfestival is zeer belangrijk voor de culturele en toeristische ontsluiting van de streek. Als N-VA zijn wij dan ook voorstander van een hoogstaand kunstenfestival en willen dat Watou, artistiek en zakelijk, een topproject wordt op het kruispunt van literatuur, poëzie en beeldende kunst.”

“We begrijpen dan ook niet dat de provincie de principes van goed bestuur niet wil implementeren. De provincie laat hier een kans liggen om de negatieve beoordeling van de organisatie om te buigen in een positieve. Met deze manier van werken kan N-VA niet akkoord gaan”, besluit provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe (Damme).

Bekijk het videofragment met provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe hier.