U bent hier
N-VA tegen nachttrafiek Biostoom
OOSTENDE/OUDENBURG - N-VA is ongerust over de nieuwe milieuvergunning voor de biostoomcentrale Biostoom, waarover de provincie eind oktober beslist. Biostoom vraagt een toelating voor nachttransporten. Volgens de N-VA komt die er beter niet.
Biostoom verwerkt voorbehandeld afval en produceert daarbij groene elektriciteit. In een reportage vorig jaar in Terzake kwam aan het licht dat er nachtelijke afvaltransporten naar Biostoom plaatsvinden zonder dat het bedrijf daarvoor een vergunning heeft. Biostoom vraagt nu een nieuwe milieuvergunning aan, die wel nachttransporten toelaat.
“Biostoom wil tot 750 ton aanvoeren per 24 uur. Dat is 50 % meer dan nu vergund”, zeggen provincieraadslid Wim Aernoudt uit Gistel en gemeenteraadslid Freddy Declerck van Oudenburg. “De trafiek rijdt via de afrit van de E40 in Oudenburg door de Stationsstraat naar Biostoom. N-VA vraagt om deze nachttransporten te beperken en de bewoners in Oudenburg te ontzien. In de volgende gemeenteraad zullen we voorstellen aan de Oudenburgse meerderheid om garanties voor de bewoners te bepleiten bij de provincie.”
Oudenburg werd niet om advies gevraagd omdat de installatie op het grondgebied Oostende ligt. In het dossier verwijst Biostoom onder meer naar de vergunning van de verbrandingsinstallatie van intercommunale IVOO. IVOO zou volgens Biostoom wel 24 uur op 24 beleverd mogen worden. Maar volgens Wim Aernoudt klopt dit niet: “De nachttransporten in de vergunning van IVOO zijn beperkt tot maximaal 1% van de totale aanvoer.” De N-VA betwijfelt ook of het Biostoom menens is met het voornemen om afval te laten aanvoeren over water.
“Flexibiteit”
Manager Luc Lievens betwist de aantijgingen van N-VA. “We vragen inderdaad een stijging van de tonnage per dag met 50%, maar de totale aanvoer blijft op 183.000 ton per jaar. De nu toegelaten 500 ton is de totale 183.000 gedeeld door 366 dagen. Dat zorgt voor problemen door vakanties en vrije dagen, tijdelijke fluctuaties... Dat was een fout in de vorige milieuvergunning. Wij willen niet meer constant tegen de limiet zitten.”
“Het klopt inderdaad dat voor de Terzake-uitzending er soms vrachtwagens toekwamen kort voor 6 uur of kort na 22 uur”, erkent Luc Lievens. “Dat hebben wij dan onmogelijk gemaakt, waardoor de vrachtwagens nu soms met ronkende motoren staan te wachten tot we de poort openen. Daarom vragen wij net als de IVOO een toelating om 24 uur op 24 beleverd te kunnen worden. Het klopt niet dat hun nachtaanvoer tot 1% van het totaal beperkt is. Het is niet de bedoeling alle transport ‘s nachts te laten gebeuren, we willen gewoon onze transporteurs de flexibiliteit geven om de files te ontwijken."
Navraag van De Zeewacht bij bewoners van de Stationsstraat leert dat er geen echte klachten zijn over de nachttransporten naar Biostoom, wel over het drukke verkeer in het algemeen.