Partij wil vangrails waar auto’s op spoorwegbedding kunnen neerstorten

Op 6 november 2015

N-VA bezorgd om veiligheid op Groene 62 in Wijnendale

 

WIJNENDALE - Autobestuurders die in een moment van haast, onvoorzichtigheid of verstrooidheid langs de Guldensporenlaan of de Spoorwegstraat in Wijnendale rijden, zouden wel eens de controle over het stuur kunnen verliezen en de dieperik instorten. De genoemde straten lopen namelijk parallel met de oude spoorwegbedding De Groene 62, die op die plaats... acht meter lager ligt. Zo’n ongeval zou niet alleen een drama zijn voor de automobilisten en hun inzittenden, maar ook voor de eventuele voetgangers, joggers of fietsers die zich op het laaggelegen pad bevinden. En dus vraagt de N-VA dringende maatregelen aan het stadsbestuur.

N’VA’er Wim Aernoudt uit Gistel bracht de heikele kwestie al ter sprake in de provincieraad, want De Groene 62 valt onder de provinciale bevoegdheid. Hij wees op de onveilige situatie, zeker op de plaatsen waar andere wegen of privé opritten op de Guldensporenlaan of de Spoorwegstraat uitmonden. Hij drong erop aan om langs die twee straten over de volle lengte vangrails aan te brengen, want nu is er geen enkele afscherming ten opzichte van de gapende kloof voorzien, behalve waar de Guldenvlieslaan op de Guldensporenlaan uitmondt (nabij Staminee ‘t Brugtje). “Bij regen, ijzel en/of gevaarlijke manoeuvres bestaat het risico dat een auto op De Groene 62 terechtkomt”, zei hij.

Ooit vier jonge doden

Provinciaal gedeputeerde Guido Decorte (CD&V) antwoordde dat het de verantwoordelijkheid van het Torhoutse stadsbestuur is om als wegbeheerder actie te ondernemen en in te grijpen. En dus wil N-VA bij monde van fractieleider in de gemeenteraad Jurgen Claus dat de stad prioritair iets aan de gevaarlijke situatie doet.

“Net zoals het provinciebestuur dringen we aan op een volledige afscherming langs de twee vermelde parallelwegen”, zegt hij. “Ik mag er niet aan denken dat er ooit een auto langsheen het steile talud tot op De Groene 62 zou glijden. Zelfs waar de Geuzenbosstraat op de Spoorwegstraat uitmondt, is er geen enkele beveiliging voorzien. Ongehoord!”

Dat het inderdaad mis kan gaan, blijkt uit een ver verleden. Op 16 april 1967stortte een auto met vier jongeren van het bruggetje in de Warandestraat dat zich boven de spoorwegbedding bevindt. Van een fiets- en wandelpad was er toen nog lang geen sprake, maar de vier jongelui tussen de 20 en de 23 jaar kwamen allen om.

Licht met sensoren

De Torhoutse schepen van Openbare Werken Eddy De Ketelaere (CD&V) belooft de toestand te zullen onderzoeken. “Als het er onveilig is, moeten we daar inderdaad iets aan doen”, zegt hij.

Intussen vraagt Jurgen Claus aan de provincie om in het geasfalteerde deel van De Groene 62 tussen de IJzerenwegstraat en de Aartrijkestraat ongeveer anderhalve kilometer lang verlichting te voorzien, die met sensoren aanslaat zodra er fietsers of voetgangers voorbijkomen. “Zo kan dit nuttige verbindingsstuk ook in het najaar en in de winter vlot gebruikt worden”, zegt hij.

Op de foto: Met links de gapende afgrond naar het fiets- en wandelpad De Groene 62 een N-VA-delegatie: v.l.n.r. Ward Baert (gemeenteraadslid), Dries Porteman (penningmeester N-VA Torhout), Jurgen Claus (fractieleider gemeenteraad), Wim Aernoudt (provincieraadslid), Eva Maes (gemeenteraadslid) en Ellen de Brabander (gemeenteraadslid).

Groene 62

Groene 62 Nieuwsblad

Bron: Nieuwsblad Oostende-Westhoek, Arne Franck, 06/11/2015

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is