“West-Vlaming heeft meer te bieden dan alleen een sappig taaltje”

Op 5 maart 2016


“Waarom blijft de provincie ons tot het dialect verengen? De West-Vlaming heeft meer te bieden dan enkel zijn taaltje." Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (N-VA) vindt dat de Preus lik fjirtig-campagne nefast is op commercieel en cultureel vlak.

“In de scholen wordt al het mogelijke gedaan om een mooie standaardtaal te gebruiken en dan promoot de provincie het dialect. In het begin was dat even grappig, maar nu vind ik het uitgemolken en voel ik me zelfs beledigd. En met mij nog een heel aantal andere West-Vlamingen die er een wrang gevoel aan overhouden”, zegt Sigrid Vandenbulcke.

“Er blijft van ons niks meer over dan een karikatuur: 'ze hebben hun taaltje en kunnen niet beter'. We zijn toch ook harde werkers, commercieel voelend en flexibel. Uiteraard moeten dialect en folklore behouden blijven, maar is het de taak van een bestuurlijke overheid om dit blijvend te promoten? Want er worden heel wat middelen en personeel geïnvesteerd in deze campagne. En met welk doel? Ik denk niet dat we er al een toerist of ondernemer extra mee naar West-Vlaanderen hebben gelokt.”

“Beter investeren in toerisme”

“En om het samenhorigheidsgevoel te verbeteren hoeft de provincie het ook niet te doen. Ik denk dat er al genoeg een West-Vlaams gevoel is. Het geld dat we in de campagne pompen, zouden we beter voor toerisme gebruiken of investeren in nieuwe bedrijventerreinen. Daarom vraag ik ook een grondige evaluatie van de campagne. Want als het West-Vlaanderen niets opbrengt, kunnen we beter stoppen.” Het provincieraadslid uit Menen vindt het gebruik van het dialect door een overheid een verkeerd signaal.

Gedeputeerde voor communicatie Guido Decorte (CD&V) schudt het hoofd. “Ik kan echt moeilijk begrijpen dat een provincieraadslid niet achter de campagne staat. Want voor regiomarketing moeten alle neuzen toch in dezelfde richting wijzen. Wie de provincie kent, weet dat het gebruik van het West-Vlaams een binnenkomertje is bij de burger. Aan deze marketingcampagne kunnen we perfect het wagonnetje haken van onze inhoudelijke opdracht. Door de campagne verzamelden we op Facebook 45.000 volgers. Dat is een pak meer dan eender welke andere provincie. En die kunnen we zo informeren over ons provinciaal beleid.”

“Die communicatie gebeurt natuurlijk in de standaardtaal. Zoals dat ook het geval is in andere campagnes, want je zou bijna de perceptie krijgen dat we constant en overal in het West-Vlaams praten.”

Decorte is er ook van overtuigd dat het de regio een goed imago bezorgt. “Dit brengt een positieve dynamiek met zich mee en het geeft West-Vlaanderen een voorsprong ten opzichte van concurrentiële regio's. Het kan mensen aanzetten om hier te komen of blijven wonen, te werken, te investeren of een bezoek te brengen.”

PreusleikfjiertigSigrid

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is