Wordt het Bulskampveld straks een nationaal park?

Op 19 januari 2018, over deze onderwerpen: Domeinen en Groene Assen

BEERNEM - Volgens raadslid Lode Vanneste lanceerde de jongerenafdeling van de N-VA in september 2017 het idee om in Vlaanderen meer gebieden als nationaal park te erkennen. Een van de mogelijke gebieden is het provinciaal domein Bulskampveld.

Momenteel beschikt Vlaanderen over één nationaal park, namelijk in de Hoge Kempen in Midden-Limburg.“Een van de mogelijke gebieden voor erkenning is het provinciaal domein Bulskampveld en dat omwille van twee redenen. Ten eerste is er de oppervlakte van maar liefst 90km². Het domein strekt zich uit over de gemeenten Beernem, Oostkamp, Ruiselede, Wingene en Aalter. Samen met die gemeenten zijn het de provincies West- en Oost-Vlaanderen, de Vlaamse Landmaatschappij, het Agentschap voor Natuur en Bos, Westtoer, Toerisme Oost-Vlaanderen, Regionaal Landschap Houtland en Natuurpunt die samen het Bulskampveld op de toeristisch recreatieve kaart brengen. Een tweede reden is het al bestaande natuurbeheer en recreatief gebruik dat ruimschoots voldoet aan de criteria om als nationaal park erkend te worden”, aldus Lode Vanneste.

Meerwaarde

Volgens Vanneste kan de erkenning van het Bulskampveld als nationaal park een meerwaarde zijn voor onderhoud van de natuur en voor de promotie van het domein. “De resterende authentieke landschappen van het Bulskampveld kunnen permanent beschermd worden en tegelijk kan er nieuwe toeristische ontwikkeling gegenereerd worden in de verschillende gemeentes waar het park zich bevindt.”

Werkgroep

“In de pers verscheen enkele maanden geleden het bericht dat er al een werkgroep was opgericht die bezig zou zijn met de voorbereidingen om Bulskampveld als nationaal park te laten erkennen. N-VA-provincieraadslid Tijl Waelput vroeg in oktober 2017 op de provincieraad naar de stand van zaken. Volgens het antwoord dat Waelput van de deputatie kreeg, bleek dit bericht niet te kloppen. Blijkbaar heeft de provincie niet de ambitie om nationale parken in onze provincie te laten erkennen. Ik wou weten of de gemeente al contact heeft gezocht met de provincie en wat de visie van het gemeentebestuur hier omtrent is.”

Volgens schepen Jos Sypré (CD&V) heeft zijn bevraging geleerd dat een nationaal park minstens een oppervlakte dient te hebben van 2.000 tot 3.000 hectare, en bovendien een beschermd aaneensluitend natuurgebied moet zijn.

“Vlaanderen heeft hier ook geen specifieke criteria over uitgewerkt, zodat op dit niveau een en ander ook niet duidelijk is. Het Bulskampveld voldoet niet aan de vermelde (vage) norm, zodat dit plan te ambitieus lijkt. Er is in het verleden zeker nagedacht over een goed beheer. Vandaar dat het landschapspark wordt ‘gerund’ door maar liefst 18 partners, waaronder de betrokken lokale besturen, die hun afspraken in een charter hebben gegoten. Alle troeven van het park komen zo aan bod, in het bijzonder zeker de toeristische attractiviteit.” (Regi)

Bron: Krant van West-Vlaanderen - 19 Jan. 2018, Pagina 67, Krant van West-Vlaanderen : Brugsch Handelsblad Brugge