Weyts investeert in West-Vlaamse schoolgebouwen

Op 25 december 2023, over deze onderwerpen: Patrimonium

West-Vlaanderen - Vlaams Onderwijsminister Ben Weyts investeert meer dan € 4,5 miljoen in 17 West-Vlaamse scholenbouwprojecten. Daarmee zet Weyts de investeringen in gloednieuwe en gerenoveerde West-Vlaamse schoolgebouwen onverminderd verder. “Door te investeren in schoolinfrastructuur, investeren we ook in de kwaliteit van ons onderwijs”, aldus Weyts.

Schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) kunnen voor bouw- of verbouwingswerken financiële steun van AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) krijgen. Deze regeerperiode trekt Vlaanderen drie miljard euro uit om schoolinfrastructuur te vernieuwen en uit te breiden. Dat is een half miljard euro extra in vergelijking met de vorige regeerperiode.

Weyts investeert nu meer dan € 4,5 miljoen in 17 scholenbouwprojecten verspreid over West-Vlaanderen. Met deze scholenbouwprojecten zullen honderden leerlingen en scholieren de lessen in nieuwe of vernieuwde schoolinfrastructuur kunnen doorbrengen.
Guldensporencollege 1, 2, 3, 4, 8 en 11 in Harelbeke realiseren voor 484 leerlingen met € 2,6 miljoen een nieuwbouw en omgevingswerken. In Zonnebeke bekomt Gemeentelijke Basisschool De Zonnebloem voor 241 leerlingen € 650.000 voor de verbouwing van de lokalen LO en onderwijsdiensten, een nieuwe refter en omgevingswerken. Provinciaal Technisch Instituut in Kortrijk ontvangt € 295.000 voor asbestverwijdering, dakwerken en werken i.h.k.v. een verbeterde luchtcirculatie.

“We bouwen letterlijk en figuurlijk aan de toekomst van ons onderwijs”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Investeringen in infrastructuur zijn investeringen in de hardware van onderwijskwaliteit waar heel wat leraren en leerlingen wel bij zullen varen.”