Toekomstige fietsprojecten in Diksmuide met provinciale ondersteuning

Op 14 december 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

West-Vlaanderen / Diksmuide - Tijdens de budgetbesprekingen stelde de gedeputeerde van mobiliteit de fietsprojecten voor die in 2022 aan de orde zullen zijn. De heer Coupillie, raadslid voor N-VA, zocht in de voorstelling tevergeefs naar de dossiers op Diksmuidse bodem.  Vandaar zijn jaarlijks steeds weerkerende vraag voor een stand van zaken voor de fietssnelweg Kortemark-Diksmuide, de verbinding Vladslo-Esen en de aanpak in de Korte Wildestraat in Diksmuide.

In verband met de verbinding Vladslo-Esen lichtte de gedeputeerde toe dat het project volledig vastgelopen was omwille van een stuk van het tracé dat dwars door een overstromingsgebied loopt. Gedeputeerde Vanlerberghe: “Er is enige creativiteit aan de dag gelegd en enkele partijen zijn samengebracht waardoor die noodzakelijke extra buffercapaciteit gerealiseerd kan worden. Er wordt momenteel gewerkt aan de technische uitwerking om precies te kunnen bepalen hoeveel verharding er gerealiseerd moet worden. Daarna moeten de compensatiegebieden ontworpen en besproken worden met de verschillende betrokken partijen. De plaats van de brug over de Handzamevaart moet nog in detail uitgewerkt worden. De kans is niet groot dat deze route nog in deze legislatuur ingefietst zal kunnen worden, maar er wordt gestaag aan verder gewerkt.“

Voor het project de fietssnelweg F35 Zarren-Diksmuide is de stad leidend in dit dossier omwille van subsidiemechanismen, met een sterke provinciale ondersteuning. Er vonden het afgelopen jaar onderhandelingen plaats tussen de stad, de provincie en Infrabel. Er moeten enkele spoorwegovergangen afgesloten worden. Er is een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen de stad, de provincie en Infrabel en daarin zijn alle verdere stappen uitgewerkt. Deze overeenkomst ligt bij de juridische dienst van Infrabel. Het studiebureau werkt intussen aan de unieke verantwoordingsnota. Het is de bedoeling om in 2022 een infomoment te houden voor de omwonenden. Er is hier protest van een actiecomité omwille van enkele keuzes.
Infrabel zal starten met de MER-ontheffingsnota. Ook in dit dossier wordt werk gemaakt van de compensatie voor de inname van een stukje overstromingsgebied.

Voor de Korte Wildestraat heeft de stad Diksmuide een studiebureau aangesteld. Het project is niet zo groot en zal budgettair wel in de nabije toekomst ingeschoven kunnen worden.

“Onze conclusie: de administratieve geplogenheden zijn zoals eerder vastgesteld moeilijker dan een praktische uitvoering. Het dossier Vladslo-Esen viert straks zijn tweede lustrum. We kunnen alvast de gedeputeerde niet verwijten dat hij er niet mee bezig is. Uiteraard houden wij de vinger aan de pols en de gedeputeerde weet nu al dat over een jaar dezelfde vragen zullen terugkomen,” besluit provincieraadslid Luc Coupillie.