Sander Loones en Jean-Marie Dedecker trappen N-VA-campagne af en bezoeken alle Dorpsstraten in West-Vlaanderen

Op 20 april 2024, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2024
 Sander Loones en Jean-Marie Dedecker  trappen N-VA-campagne af  en bezoeken alle Dorpsstraten in West-Vlaanderen.

“Waar Brussel nood aan heeft? Minder Vivaldi, meer gezond verstand. Minder show, meer West-Vlaanderen! Minder Wetstraat, meer Dorpsstraat”, dat is dé inzet van de verkiezingen op 9 juni volgens N-VA-lijsttrekkers Sander Loones en Jean-Marie De Dedecker. Vandaag geven zij de aftrap van de West-Vlaamse verkiezingscampagne in cultuurcentrum De Spil in Roeselare. Samen met alle 66 West-Vlaamse kandidaten voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen trokken Loones en Dedecker daarna van deur tot deur in alle Dorpsstraten van West-Vlaanderen.

Op een groot verkiezingscongres op zondag 28 april 2024 lanceert de N-VA volgende week haar verkiezingsprogramma. N-VA West-Vlaanderen heeft alvast haar wenslijst klaar: “West-Vlamingen werken hard, ze sparen en ondernemen, maar zien hun belastingscenten vertrekken naar mensen die niet willen werken. Dat moet stoppen”, vat Loones de essentie samen. “De regering De Croo ging radicaal in tégen ons West-Vlaamse DNA. Wie werkt moet minstens 500 euro meer verdienen dan wie niet werkt, maar Vivaldi deed het tegenovergestelde en verhoogde de uitkeringen. Onze ondernemingen moeten zeker kunnen zijn van betaalbare energie, maar Vivaldi sloot kerncentrales. De West-Vlaamse identiteit is onze sterkte, maar de regering De Croo creëerde chaos op asiel en migratie.”

Binnen het ganse N-VA programma, focust N-VA West Vlaanderen op 3 essentiële punten: (1) Iedereen moet even hard werken als de West-Vlamingen, dat is de enige manier om onze pensioenen veilig te stellen, (2) er moet sterker geïnvesteerd worden in onze provincie en (3) onze identiteit moet gekoesterd worden.

(1) Wie kan werken, moet werken

“Dankzij De Croo heeft België zowat de allerslechtste begroting van gans Europa, de schulden blijven maar stijgen, de belastingen ook“, benadrukt Dedecker. “Als men in Wallonië en Brussel even hard zou werken als de West-Vlamingen, dan hadden we direct 18 miljard euro extra in kas en was het probleem met de begroting al voor een groot stuk opgelost.” En dus moeten de belastingen op uw loon naar beneden, moeten werkloosheidsuitkeringen beperkt worden in de tijd, moeten mensen uit Wallonië de taalgrens over om in Vlaanderen te komen werken, en moet jong talent in onze provincie kunnen blijven. “Het is toch niet normaal dat er meer dan 12.000 vacatures open staan in West-Vlaanderen, terwijl buurprovincie Henegouwen de meeste werklozen heeft van het ganse land. Iedereen die kan werken, zou moeten werken”

(2) Meer investeringen in West-Vlaanderen

De grote verkeersassen in onze provincie lopen steeds meer vast. “Investeringen zijn nodig om die knelpunten weg te werken”, benadrukt Loones. “Ik noem er enkele. De E403 tussen Roeselare en Brugge moet breder met een derde rijstrook, de zuidwestelijke ontsluiting van Tielt en de omleidingsweg in Adinkerke zijn dringend nodig, net als de verdere herontwikkeling van de N8 tussen Ieper en de Westkust. Daarbovenop komen de investeringen in onze zeehavens, regionale luchthavens en binnenvaart. “Met als absolute prioriteit: de bouw van de nieuwe Zeesluis in Zeebrugge. De schop moet de volgende legislatuur effectief in de grond”. En vanzelfsprekend is er ook de enorme vraag naar extra bedrijventerreinen die moet worden ingelost.

Loones: “Ook een groot water-pact is nodig om de driedubbele druk van het water op West-Vlaanderen te counteren. De centen daarvoor moeten worden gegarandeerd”. Teveel water komt nu uit het binnenland met overstromingen die daaruit volgen, teveel water is er ook door de stijgende zeespiegel waar we ons tegen moeten beschermen en te weinig water is er in de droge zomers die wegen op onze landbouw.

(3) Onze West-Vlaamse identiteit koesteren

“Doe eens normaal, en stop toch al die drama. Dat zou de politieke lijn in Brussel moeten zijn”, benadrukken Loones en Dedecker. “Nu wordt teveel tijd verloren met opgepompte maatschappelijke debatten in de marge”. Waar het beleid dan wel op moet focussen? “Onze identiteit is er één van het gezond verstand. Dáár moeten we naar terug. En dat betekent dus ook: minder procedures, minder paperassen, minder regeltjes, minder verspilling.”

Een volle inzet voor West-Vlaanderen brengen alvast alle 66 N-VA-kandidaten. Mensen die uw vertrouwen en uw stem waard zijn.