Reactie N-VA West-Vlaanderen op budget 2017: “Inzetten op grondgebonden bevoegdheden”

Op 16 december 2016, over deze onderwerpen: Financiën en begroting

Tijdens de provincieraadszitting van 8 december 2016 stelde fractievoorzitter Kristof Pillaert (N-VA) tijdens de slotbespreking over de meerjarenplanning 2014-2019 en het ontwerpbudget 2017 vast dat de afslanking van de provincies definitief in gang is gezet: “Iedereen kijkt uit naar de toekomst. De middelen en taken die de provincie nog wordt toebedeeld zullen zo efficiënt mogelijk worden ingevuld. N-VA wil dat de provincie zich op de grondgebonden bevoegdheden richt met meer focus op de gebiedsgerichte werking en meer middelen voor de waterlopen.”

Fractievoorzitter Kristof Pillaert, uit Hooglede: “In het debat dat we hier onlangs voerden over de interne staatshervorming, kwam naar voren dat we nu vooruit moeten kijken en de middelen en taken die de provincie nog werd toebedeeld zo goed mogelijk invullen. Ik ben verheugd om te zien dat de discussies opnieuw over inhoud gingen en niet meer over zaken waarvan de beslissingen toch op Vlaams niveau genomen worden. N-VA wil dat de provincie zich op de grondgebonden bevoegdheden richt met meer focus op de gebiedsgerichte werking en meer middelen voor de wateroverlast.”

Gebiedsgerichte werking

De provincie zet volop in op de gebiedsgerichte werking. “Dit is een goede zaak. Onvermijdelijk zien we dan ook dat de provincie opgedeeld wordt in verschillende gebieden. In plaats van die ene grotere provincie wordt er nu bewust gekozen voor de kleinere regio’s. In vroegere discussies over de hervorming van politieke structuren heeft N-VA steeds de kaart getrokken van dergelijke regio’s. Noem het streekgebieden, stadsregio’s of nog wat anders: het principe blijft hetzelfde. De voorstanders van nu waren toen zeker niet mals met hun commentaren ten overstaan van onze partij. Ik catalogeer dit dan ook graag onder voortschrijdend inzicht.”

Investeringen voor wateroverlast

Een ander voorbeeld van een grondgebonden bevoegdheid is het beleid van de waterlopen. “We vinden het jammer dat er niet meer werd geïnvesteerd in wateroverlast zodat de knelpunten nog vlugger kunnen aangepakt worden. Zeker nu er in andere domeinen uitgaven zijn weggevallen of zouden kunnen wegvallen. Iedere keer als er nog maar eens een kleine zondvloed over onze provincie trekt, zal de roep steeds luider worden. Hoewel de dienst hier haar uiterste best doet, worden de plannen die zij nu uittekenen pas veel later uitgevoerd. Daarom moeten we vandaag alle registers opentrekken om te kunnen voldoen aan de noden van morgen. Dit vraagt om een groter budget. De meerderheid zal bij budgetwijzigingen waar dit budget verhoogd wordt, steeds kunnen rekenen op de positieve reactie en steun van de N-VA-fractie.”

“Het standpunt van N-VA is duidelijk. Nu de afslanking van de provincies een feit is, moet er meer ingezet worden op grondgebonden bevoegdheden en dienen er extra middelen worden ingezet op wateroverlast en ligt de focus op de gebiedsgerichte werking”, besluit fractievoorzitter Kristof Pillaert.