N-VA vraagt provincie om belastingen efficiënt en zuinig te innen

Op 6 december 2021, over deze onderwerpen: Communicatie, Coronacrisis, Financiën en begroting

Afsluit budgetbesprekingen Provincie West-Vlaanderen:

N-VA vraagt provincie om belastingen efficiënt en zuinig te innen

”Belasting op jachtverloven afschaffen en bedrijfsbelasting verminderen voor bedrijven die verplicht moesten sluiten door corona”

West-Vlaanderen – N-VA pleitte tijdens het slot van de budgetbesprekingen 2022 op de West-Vlaamse provincieraad ervoor dat de provincie West-Vlaanderen efficiënt en zuinig met het innen van belasting moet omspringen.  Fractievoorzitter Kristof Pillaert: “De belasting op jachtverloven moet afgeschaft worden en de bedrijfsbelasting moet verminderen voor bedrijven die verplicht moesten sluiten door corona.”

Fractievoorzitter Kristof Pillaert uit Hooglede: “De kosten voor het innen van de belasting op jachtverloven benadert de waarde van de belasting zelf zodat er netto praktisch weinig overblijft. Deze belasting voor eens en voor altijd afschaffen zorgt voor een vermindering van heel wat administratieve rompslomp en weegt amper op de provinciekas.”

“Als we efficiënt zeggen, moet dat ook zo zijn voor diegenen die de belastingen moeten betalen. We begrijpen nog altijd niet waarom de bedrijven de voorbije twee jaar honderd procent belasting hebben moeten betalen tijdens deze coronacrisis. Bedrijven draaien een kleinere omzet of moeten zelfs een hele periode noodgedwongen sluiten. En toch betalen ze ook belastingen op die sluitingsperiodes. Vorig jaar dienden wij hiervoor een amendement in, maar dit werd weggestemd. Wij dachten dat we ons punt gemaakt hadden en dat toch op zijn minst Open VLD dit op tafel zou gelegd hebben voor deze aanpassing van het meerjarenplan. Helaas, onze hoop was ijdel.”

“Tenslotte verkondigt gedeputeerde de Bethune elk jaar dat de belastingen niet stijgen, maar dat er enkel een indexatie wordt toegepast. Maar ook de verenigingen, vzw’s en allerhande organisaties die toelagen en subsidies ontvangen, hebben hogere kosten door die indexatie. Maar hier stellen we vast dat de indexatie niet wordt toegepast. Toch wel een vreemde manier van denken.”

“We betreuren dat het provinciebestuur de belastingen niet onder de loep nam en aanpaste aan de bijzondere omstandigheden”, besluit fractievoorzitter Kristof Pillaert.

Lees hiernaast de volledige eindrepliek.