N-VA stelt kandidaten parlementsverkiezingen uit Westhoek voor

Op 11 december 2023, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2024
N-VA stelt kandidaten parlementsverkiezingen uit Westhoek voor

West-Vlaanderen – De partijraad van N-VA keurde afgelopen weekend de lijsten goed voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen van 9 juni 2024. Zo nemen er volgend jaar negen kandidaten uit de Westhoek deel aan de nationale verkiezingen. Zo wordt de Ieperse schepen Eva Ryde de running mate van Sander Loones op de tweede plaats op de lijst voor het Vlaamse Parlement. Op de N-VA-lijsten staan verder Koen Coupillie en Mieke Vanrobaeys uit Diksmuide, Liselot Wydooghe uit Zonnebeke, Jan Van Bruwaene uit Poperinge, Veerle Van Slembrouck uit Kortemark, Sanne Vantomme uit Wervik, Stefaan Herbout uit Heuvelland en Julie Descheppere uit Houthulst.

“De verkiezingen worden enorm belangrijk. Uw welvaart staat op het spel”, benadrukt Sander Loones,  de West-Vlaamse N-VA-lijsttrekker voor het Vlaams Parlement. “Waar Brussel nood aan heeft? Minder show, meer West-Vlaanderen! En dat brengen wij met onze N-VA kandidaten: mensen die hard werken, die kiezen voor onze lokale ondernemers en lokale verenigingen, en die met gezond verstand willen besturen. Mensen die uw vertrouwen en uw stem waard zijn.”

Combinatie van ervaring met nieuwe gezichten

De N-VA trekt naar  de West-Vlaamse kiezer met een combinatie van politieke ervaring en nieuwe gezichten. Opvallend is de tweede plaats op de Vlaamse lijst voor Eva Ryde (39 jaar) uit Ieper.  Ryde is sinds 2007 gemeenteraadslid voor de N-VA en werd zowel  in 2013 als in 2019 verkozen tot schepen in haar stad Ieper. Deze legislatuur is ze voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en is ze bevoegd voor welzijn, financiën, senioren, onderwijs en kerkfabrieken.

Zeven kandidaten op Vlaamse lijst

Op de Vlaamse lijst vinden we naast Ryde nog zes andere kandidaten uit de Westhoek. Liselot Wydooghe (27 jaar, plaats 12) is gemeenteraadslid in Zonnebeke en beroepsmatig actief als werfleidster.   Jan Van Bruwaene (56 jaar, plaats 13, Vlaams  parlement) is ondernemer, was zes jaar gemeenteraadslid in Poperinge en is er  voorzitter van de lokale N-VA-afdeling. Onderneemster Mieke Bailleul-Van Robaeys (46 jaar, plaats 15) komt net als Koen Coupillie uit Diksmuide waar ze al 17 jaar gemeenteraadslid is. Bij de opvolgers staat ook Julie Descheppere (45 jaar, 12de opvolger), logopediste en gemeenteraadslid in Houthulst. Veerle Van Slembrouck (51 jaar, 13de opvolger) komt uit Kortemark waar ze intussen vijf jaar in de gemeenteraad zetelt.  Stefaan Herbout tenslotte (54 jaar, 16de opvolger) is anesthesist en de voorzitter van N-VA Heuvelland.

Coupillie en Vantomme opvolgers op Kamerlijst

Koen Coupillie uit Diksmuide staat als eerste opvolger op de Kamerlijst. Coupillie (40 jaar) is leraar Nederlands en geschiedenis in ’t Saam Campus Cardijn en zetelt sinds in 2013 in de gemeenteraad van Diksmuide en de politieraad van Politiezone Polder. Ook Sanne Vantomme (49 jaar) uit Wervik staat als lijstduwer bij de opvolgers op de Kamerlijst van de N-VA. Vantomme is zelfstandig groente- en fruithandelaar en is al 28 jaar gemeenteraadslid in Wervik waarvan zes jaar als schepen.