U bent hier
N-VA pleit voor een economische korte keten en vraagt naar audit
West-Vlaanderen – “De campagne van de Provincie West-Vlaanderen ‘Jouw provincie: niet super zichtbaar, wel super nuttig’ kost de West-Vlaamse belastingbetaler bijna 222.000 euro en mist doel”, dat heeft N-VA provincieraadslid Peter De Roo uit Brugge gezegd op de Provincieraad van maart in Brugge.
“Het feit dat de helft van het budget naar multinationals stroomt die hun zetel in het Brusselse hebben, zint hem niet. De provincie richt bedrijvencentra, ondernemerscentra en startershuizen op, en wil de economie stimuleren, maar als het er op aan komt om een beroep te doen op de bedrijven die er zich vestigen, gaat ze bij de klassieke multinationals aankloppen in Brussel.”
Als het van De Roo afhangt, is het gedaan met het financieren van de Clear Channels en de JCDecaux’s van deze wereld, gedaan met de 20 vierkante meter affiches en wat reclame in de bushokjes. “Er bestaat bij de West-Vlaamse bedrijven en zelfstandigen heel wat creatief talent dat bezig is met nieuwe vormen van marketing en publiciteit, en met erg veel goesting zit om een dergelijke campagne uit te werken. Door beroep te doen op deze bedrijven trigger je de lokale economie en de creativiteit, geef je de West-Vlaamse bedrijven bestaansreden en toekomstperspectieven en hou je jong talent hier. Dat is voor de Provincie de beste campagne om te tonen hoe nuttig ze is.”
De Roo pleit daarom voor het invoeren van een economische korte-keten-principe binnen de Provincie. Het principe dat we kennen vanuit de landbouw, moet er voor zorgen dat de Provincie meer beroep doet op, en opdrachten uitbesteedt aan West-Vlaamse bedrijven. Een audit moet duidelijk maken hoeveel de provincie momenteel besteedt aan de West-Vlaamse economie.