N-VA bezorgd over afwikkeling groepsaankoop zonnepanelen

Op 18 november 2016, over deze onderwerpen: Energie, Financiën en begroting

De N-VA maakt zich zorgen over de afwikkeling van de groepsaankoop van de zonnepanelen. Er zou een West-Vlaams installatiebedrijf betrokken worden dat met RSZ- of fiscale schulden kampt.

Tijdens de zitting van 17 november stelde provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) vragen over de groepsaankoop van zonnepanelen die door de provincie ondersteund wordt.

“8.500 West-Vlamingen hebben zich voor het groepsaankoopinitiatief van Eos ingeschreven. Bepaalde leveranciers werken samen met lokale bedrijven voor de installatie van deze panelen en daarover is ongerustheid ontstaan”, zegt het provincieraadslid.

“Eind oktober ontvingen de ingeschreven deelnemers een persoonlijk aanbod en toen zijn bij bepaalde deelnemers vragen gerezen. In die brief stond de naam van een West-Vlaams installatiebedrijf dat inhoudingsplicht heeft. Dat wil zeggen dat het bedrijf RSZ- of fiscale schulden heeft”, aldus raadslid Himpe. “Ingeschreven deelnemers moeten een voorschot betalen aan een bedrijf waarvan de financiële situatie niet bijster goed is en dat roept vraagtekens op, zeker als een dergelijke groepsaankoop ondersteund wordt door de provincie West-Vlaanderen.”

Gedeputeerde Guido Decorte (CD&V) antwoordde dat er door de provincie enkel een overeenkomst afgesloten werd met EOS in verband met ondersteunende communicatie. Bij de praktische uitwerking is de provincie niet betrokken.

De gedeputeerde gaat in op de vraag van provincieraadslid Himpe om contact op te nemen met Eos om een gepaste oplossing te vinden zodat de belangen van de ingeschreven deelnemers gewaarborgd blijven.

Bron: Focus/WTV, Brecht Hauspie, 18/11/2016
Link: http://www.wtv.be/nieuws/n-va-bezorgd-over-afwikkeling-groepsaankoop-zon...