Minister Diependaele maakt ruim 125.000 euro vrij voor restauratie Penitentenklooster in Poperinge

Op 27 maart 2024, over deze onderwerpen: Onroerend Erfgoed

Minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) voorziet 125.019,35 euro voor restauratiewerken aan het Instituut Sint-Franciscus en klooster der Grauwe Zusters Penitenten in Poperinge “Het klooster werd gesticht in 1413, is een onlosmakelijk deel van Poperinge en verdient het om in ere hersteld te worden. De Vlaamse premie zal gebruikt worden voor voegwerken en renovatiewerken aan dakkapellen, een torentje en authentieke houten luiken”, stelt voorzitter Jan Van Bruwaene van N-VA Poperinge tevreden.

Dankzij deze standaardpremie van het kabinet Onroerend Erfgoed van N-VA-minister Matthias Diependaele kunnen eigenaars van onroerend erfgoed via een eenvoudige procedure snel ondersteuning krijgen om hun erfgoed te onderhouden. “Ook de vzw Katholieke basisscholen regio Poperinge maakt gebruik van de premie om het Penitentenklooster en het Sint-Franciscusinstituut in goede conditie te houden. Dat is de beste manier om dure restauraties te vermijden. Het is één van de vele erfgoedprojecten in de Westhoek waarvoor Matthias Diependaele deze bestuursperiode centen voor vrijmaakt. Het is duidelijk dat de minister een boontje heeft voor het erfgoed in onze mooie regio”, vertelt Jan Van Bruwaene.

Het Penitentenklooster werd in 1414 gesticht door de adellijke familie Montmorency.  Aanvankelijk legden de zusters zich vooral toe op de zorg voor pestlijders. Later namen ze de verzorging van welgestelde, krankzinnige vrouwen en bejaarden op zich. Na verloop van tijd nam ook het onderwijs een steeds belangrijkere plaats in het kloosterleven in. Uiteindelijk leidde dat tot de bouw van het Poperingse Sint-Franciscusinstituut, dat ook vandaag nog bestaat. Het Instituut Sint-Franciscus en klooster der Grauwe Zusters Penitenten is beschermd als monument. Het poortgebouw en de omheiningsmuur in de Komstraat zijn ook opgenomen in de bescherming als monument.