Minister Diependaele maakt 150.000 euro vrij voor restauratie Wijnbergkerk in Wevelgem

Op 13 maart 2024, over deze onderwerpen: Onroerend Erfgoed

Minister Matthias Diependaele (N-VA) maakt een bedrag vrij van 150.000 euro voor restauratiewerken aan de parochiekerk Onbevlekt Hart van Maria in Wevelgem. “De kerk, het plein en de pastorie in de wijk Wijnberg zijn sinds 2005  beschermd als monument. De Vlaamse middelen zijn voorzien voor herstellingswerken aan de dakstructuur en dakdichting van de kerk en de kerktoren. Het huidige gemeentebestuur verwaarloost het onroerend erfgoed in Wevelgem al te vaak. De N-VA is daarom bijzonder tevreden met deze premie”, stellen gemeenteraadsleden Filip Daem en Heidi Craeynest tevreden.

Dankzij deze standaardpremie van het kabinet Onroerend Erfgoed van N-VA-minister Matthias Diependaele kunnen eigenaars van onroerend erfgoed via een eenvoudige procedure snel ondersteuning krijgen om hun erfgoed te onderhouden. “Ook de gemeente Wevelgem maakt gebruik van de premie om de parochiekerk in goede conditie te houden. Dat is de beste manier om dure restauraties te vermijden. Het is één van de vele erfgoedprojecten in de West-Vlaanderen waarvoor Matthias Diependaele deze bestuursperiode centen voor vrijmaakt. Het is duidelijk dat de minister een boontje heeft voor het erfgoed in onze provincie”, vertelt gemeenteraadslid en fractieleider Filip Daem van N-VA Wevelgem.

“De Koortskapel, de Guldenbergsite en de Vanbutselesemolen… het gemeentebestuur slaagde er de voorbije jaren in om het mooie erfgoed in Wevelgem al te vaak te verwaarlozen. Gelukkig is er nu de steun van N-VA-minister Diependaele voor de Wijnbergkerk. De Vlaamse premie zal gebruikt worden voor de eerste fase van restauratiewerken aan het dak van de kerk en de kerktoren”, verduidelijkt gemeenteraadslid Heidi Craeynest.

De Parochiekerk Onbevlekt Hart van Maria in Wevelgem werd in 1968 gebouwd en is één van de zeldzame ontwerpen van Benedictijnermonnik Dom Hans van der Laan in samenwerking met het architectenbureau van zijn broer Nico van der Laan en architect Jozef van Lietaert. Naast het gebouw ontwierp Van der Laan ook het kerkmeubilair, de liturgische gewaden, het vaatwerk en het getijdenboek van de monniken.