“Kom West-Vlaanderen ontdekken tijdens de zomer”

Op 9 juli 2022, over deze onderwerpen: Toerisme

West-Vlaanderen - Naar aanleiding van de Vlaamse Feestdag roepen de negen West-Vlaamse parlementsleden van de N-VA op om  tijdens de zomervakantie massaal hun provincie te bezoeken en de toeristische ondernemers voluit te ondersteunen. Om hun oproep kracht bij te zetten lanceren Geert Bourgeois, Sander Loones, Bert Maertens, Maaike De Vreese, Cathy Coudyser, Björn Anseeuw, Yngvild Ingels, Wilfried Vandaele en Axel Ronse een videoboodschap vanop verschillende West-Vlaamse toeristische hotspots.

“Fietsen of wandelen door de Zwinstreek, de prachtige kastelen en abdijen bezoeken in het Brugse Ommeland, het oorlogsverleden ontdekken in de Westhoek of proeven van kunst en cultuur in Brugge, Kortrijk of Oostende…. West-Vlaanderen telt verschillende unieke plaatsen. Bovendien kun je er genieten van heerlijke speciaalbieren, lekkere visgerechten en andere streekproducten die met liefde werden gemaakt door West-Vlaamse ondernemers. West-Vlaanderen is ook bijzonder gastvrij en beschikt over vele leuke B&B’s, hotels, vakantiehuizen en andere logeermogelijkheden. Kom deze zomer onze veelzijdige provincie ontdekken en steun voluit de toeristische ondernemers”, roept Vlaams Parlementslid Cathy Coudyser uit Knokke-Heist op.

13 % minder overnachtingen in 2021 dan in pre-coronajaar 2019

Uit cijfers van Statbel blijkt dat de toeristische sector in  West-Vlaanderen stilaan uit een diep corona-dal kruipt. “Zo werden er vorig jaar 10 573 285 overnachtingen geboekt in onze provincie. Dat cijfer ligt 35 % hoger dan in 2020 maar  nog altijd 13 % lager dan in pre-coronajaar 2019 toen er respectievelijk 12 117 413 en 6 834 417 overnachtingen werden geregistreerd. Positief is alvast dat de boekingen voor 2022 vlot binnenkomen. Zo verwacht Toerisme Vlaanderen dat het aantal toeristische overnachtingen deze zomer 20 % hoger zal liggen dan in 2019. Dat is te danken aan de buitenlandse toeristen die na twee moeilijke jaren opnieuw de weg naar Vlaanderen vinden”, besluit Cathy Coudyser.