Het Vlaams Fietsfonds wordt onderbenut in West-Vlaanderen

Op 23 februari 2018, over deze onderwerpen: Financiën en begroting, Mobiliteit en openbare werken

West-Vlaanderen – De N-VA stelt vast dat het Vlaams fietsfonds wordt onderbenut in West-Vlaanderen. Provincieraadslid Luc Coupillie heeft in de provincieraad van februari de deputatie hierover aan de tand gevoeld.

Het Vlaamse Fietsfonds voorziet jaarlijks in totaal voor 10 miljoen euro voor nieuwe fietsinfrastructuur op het bovenlokaal fietsnetwerk. Dit impliceert dat een budget van 2 miljoen euro per jaar en per provincie beschikbaar is. De kostenverdeling voor infrastructurele werken op dat fietsnetwerk verloopt als volgt: Provincie en Vlaamse gewest betalen elk 40 % van de kosten, de gemeenten 20 %. In West-Vlaanderen neemt de Provincie ook het gemeentelijke aandeel voor haar rekening. Het provinciebestuur West-Vlaanderen betaalt dus 60 % van de kosten voor de aanleg van fietspaden op dit netwerk. De provinciale en de Vlaamse subsidie omvat dus alle kosten. Extra kosten, zoals bijvoorbeeld onteigeningen blijven ten laste van de gemeente.

Het fietsfonds is gestart in 2006 en heeft er dus al meer dan 10 jaar opzitten. Tijd om eens na te gaan wat dat fietsfonds heeft opgeleverd.

In de periode 2007 – 2016 werden er in West-Vlaanderen een 40-tal prachtige fietsprojecten gerealiseerd en hiertoe heeft Vlaanderen 8,8 miljoen euro bijgedragen. Maar ondertussen liggen er ook nog een 40-tal dossiers te wachten op uitvoering. Hierbij zijn er heel wat fietsdossiers met een startnota van meer dan 5 jaar geleden. Een datum van startnota betekent dat een project goedgekeurd is geworden voor uitvoering door de betrokken partijen Vlaanderen – Provincie – Gemeente. Normaal moet dan zeker binnen de 4 jaar het project afgewerkt zijn.

Het zal dus zeker niet aan de minister van Mobiliteit gelegen hebben dat fietsprojecten op de lange baan worden geschoven, want de provincie heeft dus maar eventjes 11,2 miljoen euro laten liggen in het decennium 2007 – 2016.

Op de provincieraad van februari 2018 heeft provincieraadslid Luc Coupillie uit Diksmuide de deputatie hierover om uitleg gevraagd:  “Hoe komt het dat het fietsfonds jarenlang werd onderbenut terwijl de vraag naar fietsprojecten toch groot is?”

Een antwoord hebben we niet gekregen, althans geen antwoord op de vraag.

Maar er is misschien hoop op beterschap: in december 2017 stemde de Vlaamse Regering in met een nieuwe subsidieregeling voor lokale fietsinfrastructuur. Daarbij trekt Vlaanderen haar aandeel voor fietsprojecten op van 40 % naar 50 %. Voor fietssnelwegtracé ’s worden ook de kosten voor grondverwerving en studie meegenomen als subsidiabele post.  “Minister Weyts geeft in deze een krachtig signaal om het fonds dat ieder jaar door de Vlaamse overheid wordt voorzien, op te gebruiken”, besluit raadslid Coupillie.

(Zie bijlage rechtsmet de besteding bedragen periode 2007-2016 Fietsfonds West-Vlaanderen.)