"Geef de Noordzee terug aan onze vissers"

Op 26 mei 2023
Geef de Noordzee terug aan onze vissers

Het inplanten van windmolenparken op zee heeft een grote impact op de Vlaamse visserijsector. “Het wordt tijd dat we de Noordzee teruggeven aan onze vissers”, vindt N-VA Kamerlid Sander Loones. “Historische visgronden moeten visgronden blijven, onze Vlaamse vissers verdienen een vergoeding wanneer hun activiteiten verstoord worden door de aanleg van windmolenparken, en vooral: de stem van onze vissers moet meer worden gehoord en gerespecteerd.”

N-VA-kamerlid Sander Loones agendeert een nieuw voorstel in het federaal parlement. Hij wil de visserijsector sterker ondersteunen bij het inplanten van windmolenparken in de Noordzee. Het voorstel is gebaseerd op een gelijkaardige resolutie die in het Europees parlement (2019/2158(INI)) quasi unaniem werd gestemd en die dieper ingaat op de combinatie tussen hernieuwbare energie en de visserijsector.

“In het Europees parlement hebben alle Vlaamse partijen gestemd voor meer steun aan onze vissers. Meer zelfs, de resolutie werd door zowat alle europarlementsleden quasi unaniem gesteund”, merkt Loones op. “Wel, het is tijd voor boter bij de vis. Wat Europees wordt beloofd, moet nu nationaal worden verankerd. Onze vissers verdienen meer dan beloftes, ze verdienen daden.”

Vlaamse vissers verdienen onze steun

De Noordzee is een belangrijk wingewest voor veel partijen en de verschillende belangen moeten verzoend worden. Loones: “Net als de Europese resolutie, schenkt mijn voorstel extra aandacht aan de visserijsector die haar activiteiten steeds meer gefnuikt ziet. Het is tijd om ook hun belangen op scherp te stellen.”

In zijn voorstel, herneemt Loones vijf eisen uit de Europese resolutie. Die moeten nu in nationale wetgeving worden gegoten:

1. de historische en traditionele visgronden van lokale vissers moeten vrij blijven van hernieuwbare offshore-energiebronnen;
  2. de vissers moeten een behoorlijke vergoeding krijgen wanneer hun activiteiten beïnvloed worden door de aanleg van windmolenparken. En vissers die varen door windmolenparken moeten gemakkelijk toegang hebben tot degelijke verzekeringen, zeker wanneer de verzekeringspolissen onvoldoende schadevergoeding dekken;
  3. de visserijsector moet nog vroeger betrokken worden bij de ruimtelijke planning op zee. En haar stem moet luider klinken;
  4. de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van maritieme ruimtelijke planning moet beter, zeker ook met het Verenigd Koninkrijk;
  5. er moeten garanties komen dat de ontmanteling van offshore-windturbines geen blijvende milieueffecten en geen veiligheidsrisico’s hebben voor vissersvaartuigen als gevolg van de resterende infrastructuur onder de zeebodem.

“Wat ik hiermee voorstel, is een letterlijke kopie van wat alle partijen ook al in het Europees parlement hebben gestemd”, benadrukt Loones. “Laat ons die Europese beloftes nu ook effectief realiseren. Onze vissers verdienen dat”.