De provincie verhoogt de jaarlijkse subsidie voor de MUG-helikopter naar 150.000 euro

Op 29 oktober 2021, over deze onderwerpen: Financiën en begroting, Veiligheid

West-Vlaanderen / Brugge – De provincie zal vanaf 2022 de jaarlijkse subsidie voor de West-Vlaamse MUG-heli verhogen van 110.000 euro naar 150.000 euro. Dit vernam provincieraadslid en arts Jan Van Meirhaeghe op de provincieraad van oktober die daar ook op aandrong: “Als N-VA-fractie zijn we verheugd dat de provincie zijn verantwoordelijkheid neemt. We wachten nog steeds op een structurele financiële bijdrage van de federale overheid. Alle middelen zijn welkom want de huidige helikopter is op en dringend aan vervanging toe.”

Niet alleen de West-Vlaamse N-VA is al vele jaren uitermate begaan met de werking en financiering van de MUG-heli. Als er één project is dat in dit halfrond, over de partijgrenzen heen, unaniem gedragen wordt, dan is het wel de helikopter. Dat bleek onder meer uit de motie van januari 2018, waar een structurele basisfinanciering vanuit het bevoegde overheidsniveau gevraagd werd. Jammer genoeg antwoordde toenmalig minister De Block negatief.

Nochtans spreken de cijfers voor zich: de Mug-heli doet jaarlijks 700 interventies en redt daardoor gemiddeld 40 extra mensenlevens.

Uiteraard heeft dit een prijs. Het jaarlijkse budget bedraagt intussen ongeveer 700.000 euro. Er is een provinciale subsidie van 110.000 euro. Steden en gemeenten dragen ook een flink steentje bij, vorig jaar 330.000 euro uit West-Vlaanderen en 65.000 euro uit Oost- en Zeeuws-Vlaanderen. Verder private sponsoring van bedrijven voor 220.000 euro en 40.00 euro komt van particuliere giften.

Provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe: “Gisterenavond was er de Algemene Vergadering van IMDH (Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening) waaronder de MUG-heli ressorteert. Een agendapunt was de “MUG-heli: switch van operator en financiële implicaties”. De huidige helikopter is inderdaad “op” en aan vervanging toe. Vanaf januari 2022 is de nieuwe heli type EC 135 operationeel. Moderner, aangepast aan de huidige normen, maar ook een flink pak duurder. Het budget moet met 120 tot 150.000 euro opgetrokken worden. Elke euro is dus nodig.

“De provincie heeft contact opgenomen met de federale regering om een structurele basisfinanciering te bekomen. Er is nu een studie besteld. Wij stellen echter vast dat federale ministers steeds met verouderde argumenten komen die al meermaals ontkracht zijn. Op termijn zal echt een structurele financiering van het bevoegd overheidsniveau moeten komen, besluit provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe.