De file voorbij, een stap in de goede richting voor een leefbaar milieu!

Op 21 november 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Goederenvervoer per spoor: uitbreiding spoorterminal LAR en opnieuw in gebruik stellen van het goederenstation in Menen.

De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen zal een investeringsdossier opmaken voor de uitbreiding van de spoorterminal op de LAR. Zo zal de LAR dienen als regionale schakel. De goederen komen per spoor toe op de LAR en worden van daaruit verder – per spoor – verdeeld naar de bedrijventerreinen in de regio. Dit zal gebeuren in samenwerking met Infrabel en Leiedal.

Verschillende Meense bedrijven gebruiken de spooraansluiting op de LAR voor de levering van hun goederen. Voor hen zal de uitbreiding van dit spoornetwerk dus zeker welkom zijn.

Door de aanslagen in Parijs van november 2015 echter, is er verscherpte controle aan de grensovergang op de E17 in Rekkem.

Ondertussen worden we elke dag wakker met de files in Aalbeke. Niet langer de Welriekende Dreef is door alle Vlamingen gekend, we hebben de twijfelachtige eer om de langste files van Vlaanderen op ons grondgebied te moeten slikken. De gouverneur van West-Vlaanderen sprak weinig hoopvol over een nakende oplossing voor zoveel fileleed. Het is immers de Franse overheid die beslist over de controles. En omdat er in ons buurland binnenkort verkiezingen zijn, zullen deze controles wellicht nog even doorgaan. Goederen die per spoor toekomen op de LAR voor ondernemingen op naburige bedrijventerreinen, worden overgeladen op vrachtwagens en naar de ondernemingen gebracht. Als deze vrachtwagens uren in de file moeten staan om deze  bedrijven te  bereiken, gaan vele van de voordelen dat vervoer per spoor biedt, verloren.

Het spoorcafé, georganiseerd door de POM,  bracht West-Vlaamse verladers, expediteurs, logistieke dienstverleners, bedrijven,… samen om het goederenvervoer per spoor verder te stimuleren.

Hieruit groeide de vraag naar de mogelijkheid om oude sporen en goederenstations opnieuw in gebruik te nemen. Zo is er bijvoorbeeld in Menen een goederenstation (zie foto) dat niet meer gebruikt wordt. Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke werd door enkele Meense  bedrijven gecontacteerd om na te gaan of er een mogelijkheid zou zijn om dit station opnieuw te kunnen gebruiken.

Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen): “Ik werkte zelf jarenlang als logistiek medewerker in een Meens bedrijf. Al heel lang werd er daar creatief gezocht naar alternatieven voor het wegvervoer zowel per spoor als via de binnenvaart. Dit biedt niet alleen een economisch voordeel – het is goedkoper – maar ook het milieu vaart er wel bij. Toen ik gecontacteerd werd in verband met het oude goederenstation in Menen, heb ik dan ook meteen een vraag gesteld hierover aan de deputatie. Ook kamerlid Inez Deconinck, die in de commissie infrastructuur zetelt, heeft hierover een vraag gesteld aan de bevoegde minister. Volgens Deconinck is de vraag legitiem en kan het goederenstation terug in gebruik genomen worden. Er zouden zelfs Meense bedrijven bereid zijn om hierin te investeren.”

Van zodra we de antwoorden van de deputatie en van de bevoegde minister ontvangen, zal er verder overleg gepland worden.  

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is