Dat heet dan een vluggertje: Subsidies voor rendez-voushotel weer geschrapt

Op 22 juni 2018, over deze onderwerpen: Efficiënte overheid, Financiën en begroting, Toerisme

West-Vlaanderen zet de sponsoring van een rendez-voushotel in de gemeente Schore on hold. Dat besliste het provinciebestuur enkele uren nadat deze krant het verhaal bracht van het gesubsidieerde hotel d'amour, waar koppels enkele uren kunnen vertoeven in erotisch ingerichte kamers. Franky De Block, de gedeputeerde van Toerisme, vraagt nu een “diepgaand onderzoek”.

“Ik voel me bekocht.” Gedeputeerde van Toerisme bij de provincie West-Vlaanderen Franky De Block (SP.A) kan er niet mee lachen. Gisteren bewierookte hij het rendez-voushotel Domaine 10 nog als “de logiesvorm van de toekomst”, en ging hij op de foto met de uitbaters - rond een stripteasepaal nota bene.

Maar gisterenvoormiddag besliste hij al snel om de provinciale subsidie van 20.000 euro on hold te zetten. Volgens De Block strookt de formule van Domaine 10 niet met het voorstel waarvoor zijn administratie en een expertencommissie vorig jaar de subsidie goedkeurden. “Dit soort subsidies zijn erop gericht om innovatief verblijfstoerisme te ondersteunen. Maar als ik lees dat je ook voor enkele uren een kamer kan boeken, dan breekt mijn klomp. Dat was de afspraak niet, en dit is oneigenlijk gebruik van overheidsmiddelen”, zegt hij.

Ook Maggie De Block verbaasd

Die sponsoring kaderde in een project rond “logies van de toekomst”. Aan de hand van een zestal criteria kregen 32 West-Vlaamse projecten een som van maximaal 20.000 euro. Twee van die criteria zijn “originele logiesvormen” en “innovatieve belevingsconcepten”. Het totale budget hiervoor bedroeg ruim een half miljoen euro.

Maar de provincie vraagt nu dus een “diepgaand onderzoek” naar het hotel d'amour. De overige 31 projecten worden overigens niet onder de loep genomen. “Zo krijgt de bed & breakfast voor naturisten in Koksijde veel positieve commentaar”, zegt de gedeputeerde.

De SP.A'er was trouwens niet de enige die de wenkbrauwen fronste bij het hele verhaal. Zo beschreef federaal minister Maggie De Block (Open VLD) de situatie op Twitter als “bizarre financiering”.

Ook Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) reageerde verbaasd.

“Dit toont eens te meer aan dat de provincies blijkbaar nog geld te veel hebben, en het zet de overbodigheid ervan nog eens pijnlijk in de verf”, zegt ze via haar woordvoerder.

De oppositie binnen de West-Vlaamse provincieraad liet eveneens van zich horen. “Er zijn toch heel wat andere noden op het gebied van toerisme?”, zegt Sigrid Vandenbulcke (N-VA). “Het is onbegrijpelijk dat het geld van de West-Vlaming hiervoor zou worden gebruikt.” De beslissing om de subsidies tijdelijk te schrappen, kan ze daarom alleen maar toejuichen.

Bron: Het Nieuwsblad, Vr. 22 Jun. 2018, Pagina 8