Benut recreatief potentieel van Groene 62

Op 15 december 2021, over deze onderwerpen: Domeinen en Groene Assen

West-Vlaanderen / Torhout /  Gistel – N-VA wil provinciaal meer inspanningen om echte recreatieve routes te creëren. Uitkijktorens, landmarks, picknickfaciliteiten, …, zijn  stuk voor stuk interessante producten. Provincieraadslid Wim Aernoudt uit Gistel: “Het is goed dat Westtoer deze nieuwe producten in de markt zet. Wij pleiten er voor om extra ondersteuning te geven voor projecten waar langs één traject van bijvoorbeeld de Groene 62 een goede combinatie van deze faciliteiten wordt gerealiseerd.”

“Het idee is gebed in mijn jarenlange strijd om het recreatief potentieel van de Groene 62 veel beter in de markt te zetten. Wij hebben achtereenvolgens de soms belabberde conditie van de verharding en het gebrek aan verlichting aangeklaagd. Om een aantrekkelijk product te bieden, moet comfort en veiligheid voorop staan,” steekt provincieraadslid Wim Aernoudt uit Gistel van wal.

“Wij hebben ons in de provincieraad ook verzet tegen het provinciale beleid om restpercelen langs deze assen te verkopen. Soms aan spotprijzen werden stukjes grond afgestoten. Daarbij werd het potentieel voor extra aanplanting en natuurbeleving uit het oog verloren. Intussen is het beleid op dit vlak bijgestuurd. Alvast één stap in de goede richting.”

“De producten die Westtoer in de markt zet om het recreatief potentieel te verhogen zoals, uitkijkorens, landmarks, picknickfacliteiten, zijn stuk voor stuk sterke producten. Er is veel interesse voor deze producten bij veel gemeenten en deze zullen aanleiding zijn tot mooie projecten.”

N-VA vraagt om een extra dimensie toe te voegen aan deze producten. “Hoe groot zou het extra potentieel niet zijn, mochten we deze producten op een bewuste manier gaan combineren langs trajecten met groot potentieel? Deze gecoördineerde aanpak leidt tot de creatie van een echt toeristisch product,” gaat raadslid Aernoudt verder met zijn betoog.

“Het traject dat ik direct voor ogen heb is de Groene 62. Dit recreatief fietspad verbindt in een vrij rechte lijn het station van Oostende met het kasteel van Wijnendale in Torhout. Uiteraard is er hier een potentieel. Als je langs dit traject beleving en aangepaste infrastructuur kan bieden, met een uitkijktoren, een landmarkproject, picknickfaciliteiten, en andere creatieve ideeën, benut je eindelijk het potentieel.”

“Want er is heel wat te zien onderweg. De verzichten over het polderlandschap, de passage over het kanaal in Snaaskerke, de tocht tussen de windturbines in Gistel en de stationsput in Eernegem zijn maar een kleine selectie. In de dorpskernen kan een wandel- of fietslus starten vanaf een ingerichte stopplaats. Ook nieuwe ideeën zijn zeker welkom om van deze route een afgewerkt product te maken,” besluit raadslid Wim Aernoudt.